Eerder transparant is beter

De minister van Financiën wil dat adviseurs transparanter zijn over hun beloning. Hij stelt voor dat consumenten ná het advies en net vóór de aanschaf van de geadviseerde verzekering geïnformeerd worden over het exacte nominale provisiebedrag dat de adviseur ontvangt.

Adfiz is voor transparantie. De nu voorgestelde uitvoering van de minister gaat consumenten echter niet helpen.

  • Het is slechte informatie voor de klant (zie bijlage 1)
  • Het heeft schadelijke gevolgen voor de dienstverlening aan (kwetsbare) klanten (zie bijlage 2)
  • Het gelijk speelveld niet geregeld (zie bijlage 3)
  • Het is in veel situaties niet praktisch uitvoerbaar (zie bijlage 4)
  • Het is juridisch niet houdbaar, want in strijd met Europese regelgeving (zie bijlage 5)

Met een heldere visie op transparantie en een scherp begrip van de fabels en feiten die rond transparantie hangen doet Adfiz voorstellen hoe transparantie wél in het voordeel van de klant kan werken.

Eerder transparant is beter.


 

Visie op transparantie

Wanneer werkt transparantie in het voordeel van de consument en waarom het voorstel van de minister niet werkt.

Lees meer

 

Fabels &
feiten

Er bestaan veel misverstanden over transparantie. Met zicht op de feiten is een ander transparantie-ontwerp onontkoombaar.

Lees meer

 

 

Oplossingen die werken

Actieve transparantie kan ook werkbaar en functioneel worden vormgegeven. Een uitvoeringsvoorstel dat past bij iedere klant.

Lees meer

 


Wat anderen over transparantie schreven