Te vaak betekent overlijden, baanverlies of arbeidsongeschiktheid dat een huishouden al snel de maandlasten niet meer kan opbrengen.

  • 1 op de 2 Nederlandse huishoudens is financieel kwetsbaar.
  • > 75.000 huishoudens komen binnen 3 maanden in betaalproblemen als een inkomen zou wegvallen
  • > 25.000 gezinnen komen jaarlijks in de financiële problemen door het overlijden van een kostwinner

Met meer aandacht voor de eigen financiën is dit niet altijd nodig.

Communicatie-toolkit om huishoudens in beweging te zetten

Advies verbetert het financieel gedrag van mensen. Om jou als adviseur te helpen huizenbezitters en huurders in beweging te brengen hebben Adfiz,  BNP Paribas Cardif en Scildon een communicatie toolkit ontwikkeld. Hiermee kun je aandacht vragen voor de gevolgen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden op de betaalbaarheid van woonlasten.

De boodschap van de middelen is vooral gericht om klanten die nog niet echt met het vraagstuk bezig zijn in beweging te brengen, en zijn geschikt om in te zetten op bijvoorbeeld je website, in nieuwsbrieven, op social media, of als praatplaat om in een adviesgesprek het onderwerp te agenderen.

Inhoud toolkit

Huizenbezitters                               

Huurders

5-stappenplan voor de consument

In de middelen wordt verwezen naar een 5-stappenplan voor de consument:

 

  • Stap 1: Bereken wat je nodig hebt elke maand
  • Stap 2: Bekijk wat de financiële gevolgen zijn als jou iets overkomt
  • Stap 3: Bekijk of je het zelf op kunt vangen en voor hoe lang
  • Stap 4: Bekijk of je het (gedeeltelijk) kunt verzekeren en wat dat kost
  • Stap 5: Bepaal wat voor jou de beste keuze is

 

Bronnen: Deloitte, Knab, Pricewise, Nibud, CPB en AFM

 

Deze toolkit is ontwikkeld in samenwerking met