Wat is onze inzet in de belangrijkste lobbydossiers?

KLANTZORG & DIENSTVERLENING

Meervoudige waarde van advies

  • Imago van advies: Bevorderen begrip meervoudige waarde van advies bij stakeholders en eindklanten.
  • Adviseren / informeren: Voorkomen uitholling adviesbegrip. Behouden consumentenbescherming in alle kanalen en klantfases.
  • Onafhankelijkheidscriteria: Geen onwerkbare onafhankelijkheidscriteria, nadruk op onderscheid advies en verkoop.
  • Kwaliteit van dienstverlening: Bevorderen begrip kwaliteit van dienstverlening bij stakeholders en eindklanten. Stimuleren gebruik kwaliteitscode.

 Advieskloof

  • Adviesdrempels: Inzicht geven in bestaan van advieskloof.
  • Transparantie dienstverlening en provisie: Transparantieregels moeten uitvoerbaar, eerlijk en in het klantbelang zijn.
  • Dienstverlening op maat: Bevorderen inzet van dienstverlening op maat, o.a. bij verduurzaming, pensioenen, betalingsproblemen, actief klantbeheer.
  • Beschermingsniveau gratis informeren, robo-advies en execution only: Verbeteren consumentenbescherming. Eerlijk communiceren over mogelijkheden en beperkingen.
  • Alternatieve betalingsmogelijkheden: Stimuleren alternatieve vergoedingssystemen, via product, werkgever, vouchers.
  • Vindhulp: Stimuleren initiatieven die klanten helpen goed advies te zoeken.
  • Fiscaliteit: Verlagen fiscale kosten van advies (hoogte assurantiebelasting, aftrekbaarheid).
  • Gelijk speelveld: Geen oneerlijke juridische concurrentievoordelen voor directe en digitale kanalen.

Onverzekerbaarheid zakelijke markt

  • Prolongaties: Goed en tijdig toepassen richtlijnen door alle partijen.
  • Risicoselectie en big data: Selecteren op basis van individuele risico i.p.v. sectoraal risico.
  • Maatwerk en kennis: Bevorderen ruimte voor maatwerk en behoud van benodigde kennis bij verzekeraars.
  • Risicomanagement en preventie: Bevorderen risicomanagement benadering en preventie bij (complexe) verzekeringsvraagstukken.
  • Inspelen op innovatie en klimaat: Bevorderen snelle en duurzame adaptatie van nieuwe risico’s.

Zelfredzaamheid / Financieel fitte consumenten

  • Activeren consumenten: Bevorderen denk- en doenvermogen rondom persoonlijke financiën.
  • Advies via werkgever: Bevorderen aanpak financieel fitte werknemers. Onderzoeken mogelijkheden binnen CAO’s.
  • Actief klantbeheer / zorgplicht: Bevorderen doorlopende aandacht voor klanten en hun wijzigende omstandigheden. Voorkomen uitbreiding zorgplichten zonder oplossing voor vergoedingsproblematiek.

Duurzame ontwikkeling

  • Verzekerbaarheid / nieuwe risico’s door verduurzaming: Bevorderen advies over impact verduurzaming op risicoprofielen. Bevorderen verzekerbaarheid duurzaamheidssector, zoals recycling.
  • Financiering: Bevorderen verduurzamingsadvies in woondomein.
  • Duurzame inzetbaarheid: Bevorderen advies over duurzame inzetbaarheid in relatie tot vitaliteit en verzuim.
  • Groen verzekeren en beleggen / SFDR: Bevorderen advies over duurzaamheidsaspecten van verzekeringen en beleggingen.

Adviesmarkten

  • Groot zakelijk: Voldoende capaciteit beurs / consolidatie. Europees (fiscaal) gelijk speelveld.
  • Klein zakelijk: Geen lastenverzwaring door nieuwe beschermingsregels bij advisering aan professionals. Bevorderen aandacht cyberrisico’s.
  • Schade: Tegengaan onverzekerbaarheid. Voldoende aanbieders in exotische deelmarkten / beperk cherrypicking. Voorkom doorslaan personalisering van prijs en voorwaarden.
  • Hypotheken en financiële planning: Bevorderen maatwerk in verstrekkingsnormen. Bevorderen financiële planning, actief klantbeheer en verduurzaming. Positioneren adviseur bij verzekeren risico’s kwetsbare consumenten.
  • Zorg en inkomen: Behouden collectieve adviesmarkt voor ziektekosten, preventie en verzuim met zorginhoudelijke afspraken. Geen collectivisering inkomensrisico’s, hybride markten.
  • Pensioen: Bevorderen ruimte voor zorgvuldige invoering nieuw pensioenstelsel, bijdragen voorlichting. Bevorderen advies voor bewuste pensioenkeuzes over bedrag ineens, hoog/laag, doorbeleggen, shoppen.

INNOVATIE & DIGITALISERING

Samenwerken

  • Samenwerkingsovereenkomsten: Bevorderen gebruik referte-SWO.
  • Klantgegevens delen: Efficiënt wederzijds gebruik klantgegevens ten behoeve van goede klantbediening. Geen onnodige machtigingscultuur.
  • Innovatie producten: Benutten klantkennis adviseur voor ontwikkeling van nieuwe productoplossingen en snel inspelen op nieuwe klantbehoeften.
  • Kwaliteit verzekeraars: Ervaringen delen om kwaliteitsverbetering te stimuleren.

Efficiëntie

  • Ketenefficiency/drempelloos koppelen: Werken vanuit eigen systeempakket, geen dubbele invoer. Bevorderen Aplaza en andere initiatieven.
  • Brondata: Vergroten efficiency en foutloosheid door inzet brondata.
  • Robotechnologie en AI: Stimuleren als versterking van persoonlijk advies.
  • Compliancekosten en proportionaliteit: Verlagen compliancekosten door (digitale) ondersteuning. Aandacht voor proportionaliteit van regelgeving en toezicht.

Veiligheid

  • Digitale weerbaarheid: Stimuleren maatschappij-brede aandacht voor cyberweerbaarheid en ondersteunen leden bij eigen cyberveiligheid.
  • (Digitale) identificatie: Verbeteren performance eHerkenningstools.

Solidariteit

  • Big data, black box pricing en ethiek: benutten voordelen van gebruik big data met behoud van solidariteit. Voorkomen uitsluitingen.
  • Digitalisering en toegankelijkheid: Waarborgen toegankelijkheid, ook zonder internet. Bevorderen laagdrempelige optie menselijk contact.

 

BEROEPSONTWIKKELING EN ADVIESCAPACITEIT

Leven lang ontwikkelen

  • Ruimte creëren voor ontwikkel/leercultuur: Moderniseren PA/PE. Vrijstelling mogelijk voor alternatieve professionele ontwikkeling.

Arbeidsmarkt

  • Imago vakgebied: Bevorderen adviesvak als belangrijk, innovatief en mensgericht beroep.
  • Instroom: Bevorderen instroom van jong en ander talent
  • Diversiteit en inclusie: Bevorderen diversiteit in de sector. Delen kennis over stimulerende randvoorwaarden.
  • Behoud en overdracht kennis: Bevorderen kennisbehoud in vergrijzende sector.