Wat is onze inzet in de belangrijkste lobbydossiers?
KLANTZORG & DIENSTVERLENING
Meervoudige waarde van advies
- Imago van advies: Bevorderen begrip meervoudige waarde van advies bij stakeholders en eindklanten.
- Adviseren / informeren: Voorkomen uitholling adviesbegrip. Behouden consumentenbescherming in alle kanalen en klantfases.
- Onafhankelijkheidscriteria: Geen onwerkbare onafhankelijkheidscriteria, nadruk op onderscheid advies en verkoop.
- Kwaliteit van dienstverlening: Bevorderen begrip kwaliteit van dienstverlening bij stakeholders en eindklanten. Stimuleren gebruik kwaliteitscode.
Advieskloof
- Adviesdrempels: Inzicht geven in bestaan van advieskloof.
- Transparantie dienstverlening en provisie: Transparantieregels moeten uitvoerbaar, eerlijk en in het klantbelang zijn.
- Dienstverlening op maat: Bevorderen inzet van dienstverlening op maat, o.a. bij verduurzaming, pensioenen, betalingsproblemen, actief klantbeheer.
- Beschermingsniveau gratis informeren, robo-advies en execution only: Verbeteren consumentenbescherming. Eerlijk communiceren over mogelijkheden en beperkingen.
- Alternatieve betalingsmogelijkheden: Stimuleren alternatieve vergoedingssystemen, via product, werkgever, vouchers.
- Vindhulp: Stimuleren initiatieven die klanten helpen goed advies te zoeken.
- Fiscaliteit: Verlagen fiscale kosten van advies (hoogte assurantiebelasting, aftrekbaarheid).
- Gelijk speelveld: Geen oneerlijke juridische concurrentievoordelen voor directe en digitale kanalen.
Onverzekerbaarheid zakelijke markt
- Prolongaties: Goed en tijdig toepassen richtlijnen door alle partijen.
- Risicoselectie en big data: Selecteren op basis van individuele risico i.p.v. sectoraal risico.
- Maatwerk en kennis: Bevorderen ruimte voor maatwerk en behoud van benodigde kennis bij verzekeraars.
- Risicomanagement en preventie: Bevorderen risicomanagement benadering en preventie bij (complexe) verzekeringsvraagstukken.
- Inspelen op innovatie en klimaat: Bevorderen snelle en duurzame adaptatie van nieuwe risico’s.
Zelfredzaamheid / Financieel fitte consumenten
- Activeren consumenten: Bevorderen denk- en doenvermogen rondom persoonlijke financiën.
- Advies via werkgever: Bevorderen aanpak financieel fitte werknemers. Onderzoeken mogelijkheden binnen CAO’s.
- Actief klantbeheer / zorgplicht: Bevorderen doorlopende aandacht voor klanten en hun wijzigende omstandigheden. Voorkomen uitbreiding zorgplichten zonder oplossing voor vergoedingsproblematiek.
Duurzame ontwikkeling
- Verzekerbaarheid / nieuwe risico’s door verduurzaming: Bevorderen advies over impact verduurzaming op risicoprofielen. Bevorderen verzekerbaarheid duurzaamheidssector, zoals recycling.
- Financiering: Bevorderen verduurzamingsadvies in woondomein.
- Duurzame inzetbaarheid: Bevorderen advies over duurzame inzetbaarheid in relatie tot vitaliteit en verzuim.
- Groen verzekeren en beleggen / SFDR: Bevorderen advies over duurzaamheidsaspecten van verzekeringen en beleggingen.
Adviesmarkten
- Groot zakelijk: Voldoende capaciteit beurs / consolidatie. Europees (fiscaal) gelijk speelveld.
- Klein zakelijk: Geen lastenverzwaring door nieuwe beschermingsregels bij advisering aan professionals. Bevorderen aandacht cyberrisico’s.
- Schade: Tegengaan onverzekerbaarheid. Voldoende aanbieders in exotische deelmarkten / beperk cherrypicking. Voorkom doorslaan personalisering van prijs en voorwaarden.
- Hypotheken en financiële planning: Bevorderen maatwerk in verstrekkingsnormen. Bevorderen financiële planning, actief klantbeheer en verduurzaming. Positioneren adviseur bij verzekeren risico’s kwetsbare consumenten.
- Zorg en inkomen: Behouden collectieve adviesmarkt voor ziektekosten, preventie en verzuim met zorginhoudelijke afspraken. Geen collectivisering inkomensrisico’s, hybride markten.
- Pensioen: Bevorderen ruimte voor zorgvuldige invoering nieuw pensioenstelsel, bijdragen voorlichting. Bevorderen advies voor bewuste pensioenkeuzes over bedrag ineens, hoog/laag, doorbeleggen, shoppen.
INNOVATIE & DIGITALISERING
Samenwerken
- Samenwerkingsovereenkomsten: Bevorderen gebruik referte-SWO.
- Klantgegevens delen: Efficiënt wederzijds gebruik klantgegevens ten behoeve van goede klantbediening. Geen onnodige machtigingscultuur.
- Innovatie producten: Benutten klantkennis adviseur voor ontwikkeling van nieuwe productoplossingen en snel inspelen op nieuwe klantbehoeften.
- Kwaliteit verzekeraars: Ervaringen delen om kwaliteitsverbetering te stimuleren.
Efficiëntie
- Ketenefficiency/drempelloos koppelen: Werken vanuit eigen systeempakket, geen dubbele invoer. Bevorderen Aplaza en andere initiatieven.
- Brondata: Vergroten efficiency en foutloosheid door inzet brondata.
- Robotechnologie en AI: Stimuleren als versterking van persoonlijk advies.
- Compliancekosten en proportionaliteit: Verlagen compliancekosten door (digitale) ondersteuning. Aandacht voor proportionaliteit van regelgeving en toezicht.
Veiligheid
- Digitale weerbaarheid: Stimuleren maatschappij-brede aandacht voor cyberweerbaarheid en ondersteunen leden bij eigen cyberveiligheid.
- (Digitale) identificatie: Verbeteren performance eHerkenningstools.
Solidariteit
- Big data, black box pricing en ethiek: benutten voordelen van gebruik big data met behoud van solidariteit. Voorkomen uitsluitingen.
- Digitalisering en toegankelijkheid: Waarborgen toegankelijkheid, ook zonder internet. Bevorderen laagdrempelige optie menselijk contact.
BEROEPSONTWIKKELING EN ADVIESCAPACITEIT
Leven lang ontwikkelen
- Ruimte creëren voor ontwikkel/leercultuur: Moderniseren PA/PE. Vrijstelling mogelijk voor alternatieve professionele ontwikkeling.
Arbeidsmarkt
- Imago vakgebied: Bevorderen adviesvak als belangrijk, innovatief en mensgericht beroep.
- Instroom: Bevorderen instroom van jong en ander talent
- Diversiteit en inclusie: Bevorderen diversiteit in de sector. Delen kennis over stimulerende randvoorwaarden.
- Behoud en overdracht kennis: Bevorderen kennisbehoud in vergrijzende sector.