PensioenRust helpt klanten te interesseren voor hun pensioen

Nieuws
geplaatst op 7-12-2017  

Fintech-oplossingen gaan de komende tien jaar de adviseur nog niet vervangen, zo schreef Enno afgelopen maandag nog. Een visie die ook werd onderschreven door vier deskundigen in het laatste Adfiz Magazine. Maar dergelijke oplossingen kunnen de adviseur wél werk uit handen nemen, zodat hij zich volledig kan richten op het echte advieswerk. Een voorbeeld van zo’n fintech-oplossing is www.pensioenrust.nl; een online tool die de klant snel en effectief inzicht geeft in zijn netto besteedbare inkomen nu en later. Adfiz-lid Marco Kok van KOK Advies uit Amstelveen is – samen met 2 compagnons – de drijvende kracht achter de nieuwe innovatieve tool, PensioenRust.

"Het mooie aan PensioenRust is dat je de klant inzicht kunt geven in zijn financiële situatie, zonder dat er een tijdrovend traject van opvragen, invoeren en verwerken aan vooraf gaat", begint Marco. "Want door gebruik te maken van DigiD kun je als adviseur de persoonlijke gegevens van de klant met één druk op de knop inladen." De DigiD-koppeling zorgt er dus voor dat PensioenRust snel en efficiënt kan worden ingezet tijdens een adviesgesprek. Dat leidt er enerzijds toe dat de drempel om het inkomen nu en later van een klant aan bod te laten komen in zo’n gesprek wordt verlaagd. En anderzijds is de klant die op basis van een uurtarief bij een adviseur aan tafel zit ook eerder geneigd om hier stil bij te willen staan; de (tijds)investering is verwaarloosbaar.

Geen consumententool
Marco heeft er bewust voor gekozen om PensioenRust via de adviseur uit te rollen en niet als consumententool in de markt te zetten: "We weten allemaal dat het één van de grootste uitdagingen binnen ons vakgebied is om klanten te interesseren voor hun pensioen. Klanten gaan er gewoonweg niet uit zichzelf mee aan de slag. Bovendien zet alleen inzicht geven geen zoden aan de dijk. Je moet er ook mee aan de slag. Het merendeel van de klanten heeft daar niet de kennis voor. Maar misschien nog wel belangrijker: ze willen bevestiging van een specialist van vlees en bloed.”

Mond-tot-mondreclame
Inmiddels maken ruim veertig adviseurs gebruik van PensioenRust. Bijvoorbeeld bij advies over pensioenaanvulling en lijfrente expiratie en bij het vaststellen van de toekomstige betaalbaarheid van een aflossingsvrije hypotheek. “Het aantal adviseurs dat PensioenRust gebruikt is groeiende”, legt Marco uit. “We promoten PensioenRust via social media en staan op bijeenkomsten waar veel vakgenoten aanwezig zijn, maar we moeten het vooral hebben van mond-tot-mondreclame. Mensen – zowel adviseurs als klanten – die een demo hebben gezien, zijn vrijwel zonder uitzondering enthousiast. En ook niet onbelangrijk: van de klanten die voor een pensioengesprek bij ons zijn binnengekomen en daar via de tool inzicht in hebben gekregen, komt bijna 30% terug voor andere diensten, zoals een hypotheekgesprek.”

Wil je meer weten over PensioenRust? Of wil je sparren met leden die de tool al gebruiken? Ga dan naar ons forum om er over te discussiëren. Begin januari wordt PensioenRust overigens ook met ledenvoordeel aangeboden.

Heb jij ook iets innovatiefs ontwikkeld? Of een nieuwe, verfrissende kijk op de wijze waarop de adviespraktijk vorm gegeven kan worden? En wil je jouw ideeën delen met Adfiz-leden? Stuur dan een bericht naar s.wulms@adfiz.nl.

 

Categorien: Vereniging Fintech