Meer duidelijkheid maar ook nieuwe vragen door Kifid-uitspraak ORV

Nieuws
geplaatst op 5-9-2019  

Kifid heeft gisteren twee uitspraken gepubliceerd over zorgplicht bij de ORV. Wat betreft de uitkomst van beide zaken liggen deze in lijn met de uitspraak uit 2018. In tegenstelling tot die eerdere uitspraken is het Kifid nu wel duidelijker wat zij van een adviseur verwachten in het contact met de klant gedurende de looptijd, door klanten een expliciete nieuwsbrief te sturen over premiedalingen bij ORV’s met een uitnodiging tot gesprek. 

Ruime uitleg Wft-Zorgplicht

Tegelijkertijd roept de juridische argumentatie die voorafgaat aan het uiteindelijke oordeel wel de nodige vragen op. Kifid geeft een ruime uitleg aan de publiekrechtelijke zorgplicht zoals deze is vastgelegd in de Wft. We onderzoeken of dit wel in lijn is met eerdere uitspraken van het klachteninstituut en rechterlijke uitspraken.

Adviseur en klant moeten samen afspraken kunnen maken over de dienstverlening gedurende de looptijd. Het is ongewenst als deze afspraken gedurende de looptijd worden doorkruist door een oprekking van de uitleg die wordt gegeven aan de Wft-zorgplicht.

Meer informatie en hulpmiddelen 

Om te helpen bij vragen rondom zorgplicht ontwikkelden we eerder al het Zorgplicht dossier. Je vindt hier informatie, het mini-seminar uit 2018, modelteksten, de artikelenserie rondom zorgplicht die we in 2017 schreven voor de VVP-rubriek Ken je vak en andere hulpmiddelen. Het dossier Actief klantbeheer biedt je onder andere tools, modelovereenkomsten en een checklist die je helpen dit in je organisatie te implementeren.  

Verder kun je de informatie van de orv-pagina op Finfin van Adfiz gebruiken voor je eigen communicatie. Hier wijzen we consumenten erop waar ze allemaal op moeten letten bij het beantwoorden van de vraag of oversluiten in hun geval voordelig en verstandig is.  

Categorien: Zorgplicht