Maandcolumn: Reflectie

Nieuws
geplaatst op 1-6-2021  

Ik realiseer me heel goed dat ik me af en toe kritisch uitlaat over zaken die me opvallen binnen onze sector en over keuzes die aanbieders, toezichthouders, klachteninstituten, ambtenaren en politici soms maken. Dat doe ik niet om het kritiek uiten zelf, maar omdat ik het belangrijk vind te blijven werken aan een klimaat waarin adviseurs de ruimte krijgen om te ondernemen en zich te focussen op datgene waarvan we met z'n allen zeggen dat het belangrijk en vooral ook nodig is: de klant helpen financieel verstandige keuzes te maken. Dat betekent dat ik ook kritisch moet zijn op hoe Adfiz daaraan bijdraagt. En de zaken benoem die we beter moeten doen. 

Zo schreef ik enkele maanden geleden een column over hoe belangrijk het is dat we ons als beroepsgroep verenigen. En dat het in gesprekken met Adfiz-leden nooit gaat om de vraag of het lidmaatschap ze wel voldoende oplevert, maar veeleer over zaken als hoe in de praktijk om te gaan met de complexe Wwft-regelgeving. Of hoe ervoor te zorgen dat de zonnepanelen op het dak van het pand van een klant wél verzekerbaar zijn. Dát adviseurs hiervoor bij hun brancheorganisatie aankloppen, zegt aan de ene kant iets over de rol die ze ons vragen te pakken, namelijk die van kennisorganisatie en vraagbaak. Aan de andere kant zegt het ook iets over de wijze waarop we de bak aan kennis, die we dankzij de leden hebben, niet goed genoeg weten te ontsluiten. 

Want de antwoorden op de vragen waarmee ze ons benaderen staan in de meeste gevallen ook gewoon op onze website. Zo hebben we op het moment van schrijven maar liefst 15 kennisportalen met diverse hulpmiddelen, tools en modeldocumenten online staan. Van verduurzaming en de SFDR tot de AVG en van een Wft- en cyberportaal tot een dossier over de assurantiebelasting en BTW. En dat aantal kennisportalen is nog steeds groeiende; zo publiceren we binnenkort weer een portaal rondom de nieuwe Pensioenwet. Maar kennelijk zit al die kennis zo verstopt op onze website dat veel adviseurs die niet weten te vinden. Daar is de adviseur, en daarmee dus ook de klant, niet geholpen.  

Om daar verandering in te brengen hebben we de afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe website. En ik weet niet of het je al is opgevallen, maar sinds vanmorgen staat deze online. Als eerste is de homepage van adfiz.nl vernieuwd en zijn er nieuwe landingspagina's toegevoegd; de rest is al in ontwikkeling en volgt uiteraard in de komende maanden. De belangrijkste vernieuwing is dat de nieuwe site de verschillende wijzen faciliteert waarop mensen op een website naar informatie zoeken. Voor de een is dat via een zoekfunctie, de ander scrolt door een site en weer een ander zoekt door op een onderwerp te klikken waar in zijn of haar beleving de gezochte informatie te vinden moet zijn.  

Al deze verschillende zoekstrategieën worden nu ondersteund op de nieuwe website. Neem nu de Handleiding Wwft die we hebben opgesteld. Die kun je uiteraard vinden via de zoekfunctie, maar ook via het kennisportaal Wwft, via het ‘Snel naar’-menu of via onze nieuwe overzichtspagina met alle handleidingen en modellen (adfiz.nl/modellen). Over die laatste zoekmogelijkheid gesproken; dat is ook een mooi voorbeeld van hoe we informatie op de nieuwe site ontsluiten en willen laten zien wat we allemaal te bieden hebben. Want al scrollend naar de handleiding zie je gelijk dat we ook modellen voor de SFDR bieden, een checklist cyberincidenten en nog 67 andere hulpmiddelen en modellen. Zaken waar je nu misschien niet direct naar op zoek bent, maar waarvan het wel handig is om te weten dat ze er zijn. 

Zoals ik al aangaf is de website nog volop in ontwikkeling. Mis je nog zaken, zou je bepaalde zaken toch anders willen zien of wil je ons gewoon vertellen wat je ervan vindt, schroom niet om het te laten weten. Ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in dat je met deze nieuwe website makkelijker, sneller en efficiënter de informatie kunt vinden die jij zoekt. En wil je meer weten over de nieuwe website en wat je de komende tijd nog aan nieuwigheden kunt verwachten? Lees dan vooral ook het bericht daarover op de site. 

Ik wens je alvast een fijne zomer en hoop dat we in de tweede helft van dit jaar weer langzaamaan kunnen denken aan het organiseren van live bijeenkomsten en evenementen. Tot dan en blijf gezond! 

Categorien: Vereniging