Corona en hypotheekaanvragen: loondienst

Nieuws
geplaatst op 27-5-2020  

Vandaag heeft NHG een corona vragenlijst gepubliceerd voor hypotheekaanvragen van/voor klanten in loondienst. Wij zijn blij dat intensief contact achter de schermen ervoor heeft gezorgd dat er nu een uniforme vragenlijst ligt voor geldverstrekkers die aanvullende vragen willen stellen. Nu is het aan de aanbieders om te laten zien dat zij samen met adviseurs willen optrekken en de hypotheekmarkt toegankelijk houden voor alle klanten.

De uniforme vragenlijst loondienst is een vervolgstap op de vragenlijst die NHG eerder al voor ondernemers heeft gepubliceerd. In het ledenbericht van gisteren kun je hier alles over teruglezen. Uit de praktijk bleek echter dat een aantal geldverstrekkers deze lijst ook liet invullen door klanten in loondienst of een eigen vragenlijst introduceerden. Dit leidde voor ongewenste vragen aan de werkgever van de klant en zorgde bovendien voor verwarring en vertraging in het aanvraagtraject. Hierop pleitten Adfiz samen met de OvFD al voor een speciale aanpak voor klanten die een hypotheek willen en een loondienstverband hebben. Wij zijn blij dat er in overleg met NHG en enkele geldverstrekkers een heldere, uniforme vragenlijst tot stand is gekomen die je als adviseur samen met de klant kunt invullen.

Het gebruik van de uniforme vragenlijst
De uniforme vragenlijst is met name bedoeld als oplossing tegen de ontwikkeling dat steeds meer geldverstrekkers hun eigen vragenlijst gingen hanteren. De oproep om deze te gebruiken is dan ook primair gericht tot geldverstrekkers die al een vragenlijst hadden. Het zou kunnen zijn dat geldverstrekkers die tot op heden geen aanvullende vragen stelden, dit nu wel gaan doen. De vragenlijst is echter zo ontwikkeld dat je in die gevallen enkel de eerste vraag hoeft te beantwoorden. Voor klanten die op dit moment weinig of geen impact ervaren van de coronacrisis is het extra werk dus zeer beperkt. Daarbij is er in de vragenlijst ruimte om aan te geven waarom jij als adviseur van mening bent dat een klant in een getroffen sector toch verantwoord een hypotheek moet kunnen afsluiten.

Geldigheidsduur werkgeversverklaring maximaal twee maanden
Naast de uniforme vragenlijst is het ook belangrijk om bij hypotheekaanvragen voor klanten in loondienst rekening te houden met de uitgangspunten die de NVB heeft gepubliceerd. Het belangrijkste uitgangspunt is dat een werkgeversverklaring een maximale geldigheidsduur heeft van twee maanden. Op die manier kan het inkomen op basis van actuele gegevens worden vastgesteld.

Wij verwachten dat de uniforme vragenlijst ertoe leidt dat de impact van de coronacrisis op het aanvraagtraject zo beperkt mogelijk blijft. Signaleer jij toch dat een geldverstrekker zijn eigen vragenlijst blijft hanteren? Of staat men niet open om naar een goed beargumenteerde aanvraag te kijken? Laat het ons weten via info@adfiz.nl

De uniforme corona vragenlijst van NHG kun je HIER downloaden

Het persbericht van Adfiz en OvFD kun je HIER downloaden

Categorien: Hypotheken coronavirus