Maandcolumn Enno Wiertsema: Innovatie on the job

Nieuws
geplaatst op 7-1-2019  

De kerstboom is geruimd. Familie- en vriendenbanden zijn weer aangehaald. En het lijstje met goede voornemens staat vers in het geheugen gegrift. Ik wens je het allerbeste voor 2019. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. En ik hoop je mijn gelukwensen voor dit nieuwe jaar snel ook persoonlijk over te kunnen brengen tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst aanstaande donderdag in Bussum. Als je je daarvoor nog niet hebt opgegeven: het aantal aanmeldingen is weer hoger dan vorig jaar, maar er is nog plek.
 
En het wordt – uiteraard – weer de moeite. Helemaal als je je ook aanmeldt voor de IBM Watson inspiratiesessie die we voorafgaand aan de bijeenkomst organiseren. Vanmorgen had ik namelijk een voorbespreking met Lincy Versteeg en Harry Langevoort die deze sessie zullen verzorgen. Zij zullen ons dan bijpraten over welke ondersteuning bij advies nu al mogelijk is en hoe jij als adviseur dat dan direct kunt toepassen binnen je kantoor. Ik merk dat ik opnieuw enorm enthousiast word als ik hoor over de mogelijkheden die dergelijke robotechnologieën ons kunnen bieden. Door ongestructureerde informatie te verzamelen, te structureren en vervolgens te koppelen aan gestructureerde informatie kan bestaande data enorm verrijkt worden.
 
Dat verzamelen van data doet Watson op twee manieren. Ten eerste door internetscraping, het ‘afstruinen’ van wat online beschikbaar is in nieuwsberichten, social media en andere digitale uitingsvormen. Het is haast onvoorstelbaar als je ziet hoeveel extra informatie op die manier verzameld kan worden. Een andere wijze waarop Watson data verzamelt, is doordat het door de gebruiker wordt ‘gevoed’ met stukjes informatie, in tekst of in beeld. Bijvoorbeeld – en dan denk ik hardop: doordat de adviseur de financiële administratie van een klant in Watson upload. Uit die enorme brij aan data die Watson zelf heeft verzameld en waarmee het is gevoed, kan het vervolgens gefundeerde hypothesen genereren, evalueren en verklaren.
 
“Juist ja, gefundeerde hypothesen”, hoor ik je denken. Nou, denk dan bijvoorbeeld aan de keiharde constatering die Watson heeft gevonden dat mensen die op een Gazelle fietsen substantieel vaker bij de Intratuin komen dan bijvoorbeeld Batavus rijders. En het mooie aan dergelijke bevindingen is dat je er niks aan hebt, tenzij je op de marketing of sales afdeling van Gazelle, Batavus of Intratuin werkt. Met andere woorden: er is iemand nodig die de door Watson geformuleerde hypothese vertaalt. Iemand die ‘m oppikt en op de juiste manier inzet om ervoor te zorgen dat zo’n inzicht bijdraagt aan het verwezenlijken van de (bedrijfs)doelen. Zie daar de toekomst van de adviseur. Watson kan dan wel uitvogelen waar klanten met een bepaald profiel behoefte aan hebben, maar je hebt een adviseur nodig om dit inzicht te koppelen aan een oplossing voor de klant die bij hem aan tafel zit.
 
We hebben het eind vorig jaar al aangekondigd: we gaan in 2019 nog meer doen rondom het thema innovatie. Onze visie daarbij is dat innovatie zich niet alleen moet afspelen in een lab of achter de tekentafel, maar on the job. Het vervolg van de Watson-sessie tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst is dan ook een Watson-pilot. Samen met een aantal leden gaan we een aantal processen definiëren waarbij Watson een rol zou kunnen spelen. Waar dat concreet toe gaat leiden? Geen idee? Maar we gaan ermee aan de bak en we gaan het doen! En ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat het ons aan het eind iets oplevert waar onze hele beroepsgroep bij gebaat is. En waardoor we de klant in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn.
 
Stuur een mail naar info@adfiz.nl als je mee wilt doen aan de pilot.

Categorien: Innovatie