Leden delen succesverhalen over vinden en behouden van personeel tijdens forumdiscussie
Op woensdag 9 november organiseerden wij een forumdiscussie over het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel in een krappe arbeidsmarkt. Een uitdaging waar we bijna allemaal tegenaan lopen. Hoe blijf je als werkgever aantrekkelijk, welke skills zijn ervoor nodig en hoe zit het met zij-instromers?
De forumleden Talitha Beiboer (Vrieling Adviesgroep en commissie HRM), Mariëlle Hoogland (Meijers Assurantiën en commissie HRM), André Vendrig (Verheul Groep), Anja Brunink (ten Hag Financiële Dienstverleningsgroep) vertelden over hun ervaringen met het succesvol vinden en behouden van medewerkers. Ook deelden ze enkele tips & tricks:
- Zoek de samenwerking op met hogescholen. Deze staan vaak open om bijvoorbeeld een gastcollege te faciliteren, maar ook een post-hbo of minor behoort tot de mogelijkheden.
- En kijk daarbij niet alleen naar financiële opleidingen, maar ook naar juridische opleidingen, of hotelschool.
- Biedt stageplaatsen en traineeships aan, zodat starters kennis kunnen maken met het vak en de organisatie.
- Social media zijn ontzettend waardevolle media om potentiële werknemers te bereiken met vacatures, maar ook om kennis te maken met jouw organisatie. Laat bijvoorbeeld in een kort filmpje zien hoe een werkdag eruitziet en laat medewerkers aan het woord.
- Mensen willen tegenwoordig graag een goede balans tussen thuis en op kantoor werken, daar is ook wetgeving voor ontwikkeld. Daarnaast zijn flexibele uren, een vast contract en verduurzamingsmogelijkheden voor thuis ook zaken die belangrijk worden gevonden. Denk daaraan in je vacaturetekst.
- Zorg voor een modern, up-to-date en helder HR-beleid met voldoende (persoonlijke) doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden.