Doe mee aan het jaarlijkse onderzoek naar actief klantbeheer
Sinds 2022 wordt er aan het begin van elk kalenderjaar een onderzoek uitgevoerd naar actief klantbeheer onder hypotheekadviseurs. Dit onderzoek wordt georganiseerd door de Stichting Actief Klantbeheer. Uit het onderzoek in 2023 bleek dat de respondenten het volwassenheidsniveau van actief klantbeheer hoger vonden dan tijdens de nulmeting in 2022.
Uit het onderzoek in 2023 bleek dat adviseurs hun klanten vaker benaderden over het verduurzamen van de eigen woning dan in 2022. Daartegenover stond dat het verlagen van maandlasten door oversluiten in 2023 juist minder vaak werd gebruikt om een klant te benaderen. In 2022 was dit dé hoofdreden om klanten actief te benaderen. Uiteraard is deze trend goed te verklaren uit de gestegen hypotheekrentes.
Ook ging het onderzoek in op knelpunten in het uitvoeren en organiseren van actief klantbeheer. In 2023 is het belangrijkste knelpunt om niet of minder aan actief klantbeheer te doen de moeite die adviseurs ervoeren om een goed verdienmodel in te richten. Ook het gebrek aan klantdata werd nog steeds als probleem ervaren. De resultaten van de eerdere onderzoeken uit 2022 en 2023 zijn hier te vinden.
Net als in de eerdere jaren wordt het onderzoek naar actief klantbeheer door Blauw Research uitgevoerd. De informatie die uit het onderzoek naar voren komt geeft belangrijke inzichten in de stand van zaken van actief klantbeheer. De resultaten kunnen een bijdrage leveren om gerichter te werken aan actief klantbeheer. Als alle ketenpartners meewerken om actief klantbeheer tot een succes te maken, kunnen we samen grote stappen zetten. En daar kan het onderzoek aan bijdragen.
We roepen alle hypotheekadviseurs dan ook van harte op om het online onderzoek in te vullen via deze link.