Zorgverzekeringen

Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes als het vrijwillige eigen risico, natura- of restitutiepolis en gecontracteerde vs. niet-gecontracteerde zorg kunnen hebben, maken dat goed advies wel degelijk van belang is voor de verzekerde. Een financieel adviseur kan verzekerden helpen om weloverwogen keuzes te maken in een complex landschap rondom zorgverzekeringen en levert op die manier een bijdrage in de beheersing van de zorgkosten en het voorkomen van zorgmijding. Bij een zorgcollectiviteit zal de financieel adviseur de situatie van de doelgroep goed in kaart brengen en kan advies op maat worden geboden. 

Om inzichtelijk te maken waar verzekerden en collectieve zorgcontracten mee te maken hebben, wat daarvan de consequenties zijn en hoe adviseurs daarin van waarde zijn, hebben we het positionpaper Sleutelrol van verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel geschreven. In dit positionpaper vragen we aandacht voor de meervoudige advieswaarde die de adviseur vervult in het behouden van een toegankelijk, betaalbaar en kwalitatief hoogwaardig zorgstelsel.  

Rol van de adviseur bij individuele zorgverzekeringen 

  • Wijst de weg door de polisjungle 
    Voor veel verzekerden ligt de focus vooral op de premie. Maar verschillen in bijvoorbeeld polisvorm, uitsluitingen en dekkingen kunnen een significant verschil maken. De adviseur kent zijn klant en de weg door de polisjungle en kan zo waardevol advies bieden. 
  • Houdt zorgverzekeringen toegankelijk voor mensen met beperkte digitale vaardigheden 
    Ongeveer 20% van de Nederlandse beroepsbevolking kampt met lage digitale vaardigheden. Deze mensen kunnen fysiek terecht bij hun lokale financiële adviseur voor advies en praktische hulp rondom hun zorgverzekering. 
  • Vraagt aandacht voor de risico's en beperkingen van budgetpolissen 
    De lagere premiestelling van budgetpolissen brengt beperkingen met zich mee zoals een beperkt aantal gecontracteerde zorgverleners en een focus op online. De adviseur bespreekt de risico's van een budgetpolis met zijn klant zodat deze een weloverwogen en bewuste keuze kan maken. 
  • Helpt bij het vinden van een gecontracteerde zorgverlener 
    Bij een naturapolis kan gebruik van niet-gecontracteerde, planbare zorg een mogelijk forse eigen bijdrage betekenen. Duidelijke informatie door de adviseur helpt de klant om een bewuste keuze te maken en gecontracteerde zorg te vinden. 
  • Geeft uitleg over het vrijwillige eigen risico 
    Zonder voldoende financiële buffer kan een vrijwillig eigen risico tot problemen leiden. Een adviseur kent de financiële situatie van zijn klant en kan samen met hem inschatten of een vrijwillig eigen risico verantwoord is. 
  • Voorkomt zorgmijding 
    9% van de volwassenen mijdt zorg omdat ze bang zijn dat ze de kosten niet kunnen betalen. Goed advies van en goede informatievoorziening door een adviseur kan helpen om zorgmijding te verminderen. 

Rol van de adviseur bij collectieve zorgverzekeringen 

  • Speelt een belangrijke rol bij het inrichten van de zorgcollectiviteit 
    De adviseur helpt bij het vullen van de collectiviteit met zorginhoudelijke afspraken die aansluiten bij de specifieke behoeften van de verzekerdenpopulatie. Daarbij wordt rekening gehouden met factoren zoals leeftijd, gezondheidstoestand, soort werk, werkbelasting en thuissituatie. 
  • Brengt de collectiviteit onder de aandacht van de doelgroep 
    Heldere communicatie van de collectiviteit bij de doelgroep is van belang voor een hoge deelnamegraad. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van gerichte mailingen, het opzetten van (mini)sites en het verzorgen van spreekuren ter plekke bij de contractant. 
  • Adviseert over integratie van de zorgcollectiviteit in het gezondheidsbeleid 
    De adviseur kan de contractant, vaak een werkgever, helpen bij het integreren van gezondheidsbevorderende programma’s zoals wellnessprogramma's, schuldenproblematiek en gezondheidseducatie in het gezondheidsbeleid. 

Voorbeelden van zorginhoudelijke afspraken

Tot slot hebben we voorbeelden opgesomd om meer grip te krijgen op het idee van zorginhoudelijke afspraken. Bij het maken van zorginhoudelijke afspraken kun je denken aan afspraken op het gebied van: 

  • Preventie 
    Denk aan open spreekuren, preventief keuren, het ontmoedigen van slechte gewoonten (verkeerde houding, roken, stress, etc.), vitaliteitsprogramma’s. 
  • Aanvullende dekkingen 
    Maatwerk afgestemd op kenmerken van het collectief. 
  • Doelgroepcommunicatie  
    Communicatie die aansluit op niveau en risico’s van de doelgroep, waardoor voorkomen wordt dat verzekerden in een vroeg stadium onnodig beschikbare zorg mijden. 
  • Zorgadvies 
    Bekostigen van een zorgadviseur die bijdraagt aan preventie en tijdige doorverwijzing naar de juiste zorgverlener. 
  • Zorgbudget 
    Samen met de contractant en de zorgverzekeraar invulling geven in het uitnutten van eventuele zorgbudgetten, inclusief het periodiek beoordelen of er bijstellingen nodig zijn op het gebied van de specifieke (preventieve) zorg. 

Hulpmiddelen

Om invulling te geven aan afspraken die in de Gedragscode zijn opgenomen hebben we ook verschillende middelen ontwikkeld die je op je website kunt plaatsen: 

  • Gedragscode  
    Deze beschrijft hoe je ervoor zorgt dat je collectieve zorgadvies onafhankelijk is en in lijn met wat we als branche hierover hebben afgesproken. Denk daarbij aan zorginhoudelijke afspraken, de focus op duurzame inzetbaarheid & vitaliteit en heldere vergelijkingen tussen verschillende producten en aanbieders. 
  • Dienstenwijzer 
    Met dit document geef jij je klanten (en wij als branche de politiek) op een transparante manier inzicht in je werkwijze en toegevoegde waarde. 
  • Handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk  
    Hierin vind je de ins en outs van de Zorgverzekeringswet. Dit document wordt regelmatig geüpdatet, bijvoorbeeld rond Prinsjesdag of begin januari.