Wat betekent de European Accessibility Act voor jou?

Wat betekent de European Accessibility Act voor jou?

Vanaf 28 juni 2025 treedt de European Accessibility Act (EAA) in werking. Deze Europese Toegankelijkheidsrichtlijn bevat voorschriften om producten en diensten beter toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Hoewel de wet voor veel advieskantoren en adviesdiensten niet van toepassing is, raden we je aan om goed te kijken wat in jouw situatie geldt.

Welke producten en diensten?
De EAA wordt van toepassing op ondernemingen in brede zin. De AFM zal toezien op de naleving van de EAA door financiële ondernemingen. De richtlijn geldt voor een bepaalde lijst producten en diensten. Voor de financiële sector gaat het om:

  • Aanbieden van bancaire diensten (kredietovereenkomsten, beleggingsdiensten/activiteiten en nevendiensten, betalingsdiensten, diensten die verband houden met betaalrekeningen, elektronisch geld)
  • E-handelsdiensten of e-commerce diensten (diensten die worden verleend op afstand, via websites en diensten op basis van mobiele apparaten, langs elektronische weg en op individueel verzoek van een consument met het oog op het sluiten van een consumentenovereenkomst)

Vrijstellingen
Ook als jouw dienstverlening onder de EAA valt, kunnen er uitzonderingen en vrijstellingen van toepassing zijn.

  • Micro ondernemingen zijn vrijgesteld (10 fte en jaaromzet of balanstotaal van maximaal 2 miljoen).
  • Business to business dienstenverlening is vrijgesteld
  • Oude webcontent (van voor 28 juni 2025) die niet wordt geactualiseerd is uitgezonderd
  • Webcontent van derden die niet betaald wordt afgenomen en waarover je geen zeggenschap hebt is uitgezonderd
  • Daarnaast zijn er paar uitzonderingsgronden zoals fundamentele wijziging of onevenredige last maar die uitzonderingen staan volgens de AFM maar beperkt open.

De verplichting geldt vanaf 28 juni 2025 voor nieuwe overeenkomsten met consumenten, zowel bestaande klanten als nieuwe klanten. Voor bestaande overeenkomsten geldt een overgangstermijn van 5 jaar.

Vallen advies en bemiddeling onder richtlijn?
Het aanbieden van verzekeringen en advies en bemiddeling van verzekeringen en bancaire diensten vallen als zodanig niet onder de verplichting, zolang dat niet als e-commerce kan worden beschouwd.

Bij online advies en online bemiddeling gaat het om diensten die op afstand worden verleend (e-handelsdiensten) en deze vallen daarmee onder de richtlijn. Denk aan vergelijkingssites en robo-advies. De verplichting voor e-commerce diensten geldt namelijk voor de online verkoop van alle soorten diensten. In de praktijk zullen deze online diensten zich bij veel advieskantoren beperken tot een execution only webmodule voor bepaalde financiële producten. Voor de dienstverlening via die module gelden dan specifieke toegankelijkheidseisen.

Het verstrekken van online informatie over fysiek advies en fysieke bemiddeling valt niet onder de richtlijn.

In een volgend ledenbericht gaan we nader in op de inhoud van toegankelijkheidseisen en wat je van Adfiz mag verwachten?