Waarde van en toegang tot advies kernonderwerpen Ronde Tafelgesprek met Joost Sneller (D66)

Nieuws
geplaatst op 25-4-2019  

Vorig jaar zijn we begonnen met de Ronde Tafelgesprekken, bijeenkomsten waarbij Adfiz leden in gesprek gaan met leden van de Tweede Kamer. Zowel leden als politici geven aan deze bijeenkomsten erg te waarderen. Dat was ook de afdronk van de Ronde Tafel met D66’er Joost Sneller (woordvoerder financiën) die – samen met zijn beleidsmedewerker Maaike Bouwhuis – op 8 april te gast was in het Haagse kantoor van Adfiz-lid Michael van Romondt en zijn collega Rico van Hooijdonk, beiden van Eijgendaal & Van Romondt. Ook aanwezig waren Robert Dalhuisen (VLC & Partners) en Yvonne van Kuijk (Saurwalt & Partners). 

Sneller beet zelf het spits af door direct de onverzekerbaarheid van taxi’s aan te kaarten. Dalhuisen deed daarop uit de doeken hoe ingewikkeld het dit jaar is geweest om deze risico’s te verzekeren. Hij vertelde dat de meeste Nederlandse verzekeraars niet op andere gedachten te brengen waren ondanks de zeer intensieve gesprekken die ze hierover voerden. Uiteindelijk is het tóch gelukt taxi’s te verzekeren door zowel binnenlandse als buitenlandse verzekeraars binnen hun netwerk te wijzen op de impact die onverzekerbaarheid kan hebben op relaties die hiermee geconfronteerd dreigden te worden (bedrijfscontinuïteit komt in het geding). Dalhuisen: “Door onze omvang en het vertrouwen dat ze in ons hebben waren ze vanuit partnership wel bereid deze risico’s te verzekeren, weliswaar tegen hogere premies, maar toch. Voor de kleinere kantoren kan ik me goed voorstellen dat het haast onmogelijk is deze risico’s te verzekeren.” 

Toegang tot advies
Solidariteit, nog zo’n belangrijk onderwerp dat ter tafel kwam. Dat met het afschaffen van provisie op complexe producten mogelijke misstanden zijn aangepakt, noemen de adviseurs een goede ontwikkeling. Maar, zo benadrukken ze, het provisiesysteem had ook goede kanten. Rico van Hooijdonk verduidelijkt: “Het stelde de adviseur namelijk in staat om de ene klant, die het nodig had, net wat meer aandacht te geven dan de andere. Onderaan de streep werd de bekostiging van – bijvoorbeeld een AOV-advies en de service wel weer rechtgetrokken. Nu klanten hiervoor moeten betalen, gaan velen ertoe over om zelf een AOV te sluiten of haken zelfs helemaal af met alle gevolgen van dien. Van Romondt: “De minister heeft gezegd dat het sinds het provisieverbod op complexe producten wel goed zit met de toegang tot advies, maar het tegendeel is waar. We moeten ervoor waken dat we met de transparantiediscussie dezelfde kant op gaan binnen de schademarkt. 

Hechte relatie
O
ok een marktbrede vergelijking als basis voor onafhankelijk advies ontbrak als onderwerp niet tijdens dit Ronde Tafelgesprek. De adviseurs geven aan dat binnen een markt waarin honderden aanbieders actief zijn, het onmogelijk is om al die aanbieders met elkaar te vergelijken. Sneller antwoordt daarop dat hij van een grote online vergelijker heeft gehoord dat hun systeem het mogelijk maakt om eenvoudig pakweg 90% van de markt te vergelijken. Volgens de aanwezige adviseurs is daarmee nog niet gezegd dat het praktisch mogelijk is: sommige aanbieders sluiten alleen rechtstreeks of willen alleen zakendoen met adviseurs met een bepaald profiel. “Maar wat misschien belangrijker is”, verduidelijkt Van Romondt, “is dat door met een aantal geselecteerde betrouwbare partijen samen te werken, je met die partijen ook een hechte relatie kunt opbouwen. En juist omwille van die goede relatie is het soms mogelijk om in een bepaald klantdossier nét iets meer voor elkaar te krijgen van de aanbieder. Die binding, daar profiteert de klant van.” Van Kuijk voegt daar nog aan toe: “Een aantal gegevens door een systeem halen, is iets compleet anders dan adviseren. Ze geeft aan het veel belangrijker te vinden om samen met de klant te achterhalen wat hij of zij écht wil en nodig heeft. En om hem of haar te helpen bij het maken van de juiste keuze: “Klanten worden overstelpt met een enorme hoeveelheid productinformatie en voorwaarden. Als adviseur van de klant beschouw ik het als mijn taak daarin helderheid te brengen.” 

Het Ronde Tafelgesprek met Sneller bevestigde wederom hoe belangrijk het is om politici inzicht te geven in het dagelijkse reilen en zeilen van een advieskantoor. Sneller toonde zich daar ook erg nieuwsgierig naar. Hij stelde veel vragen en vroeg door naar de beweegredenen, motieven en oorzaken achter wensen, zorgen en problemen. De bijeenkomst maakte maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om Kamerleden niet alleen op het Binnenhof te spreken, tussen de drukke kameragenda door, maar ook te betrekken bij de dagelijkse praktijk van een adviseur. Sneller gaf aan ook hierover graag contact te onderhouden.

Categorien: Vereniging