Voorstellen vereenvoudiging Europese regels laten nog op zich wachten
Onlangs waren we - samen met collega’s van de andere lidstaten - bij een BIPAR bijeenkomst om de Europese ontwikkelingen te bespreken. Een belangrijk thema was de aanpak voor vereenvoudiging van (nieuwe) regelgeving, waar Europa sinds kort op inzet.
Nederland komt in Europa met vereenvoudigingsvoorstellen. Dat is uiteraard een goede zaak, maar op de Nederlandse voorstellen zelf is het nodige af te dingen. Zo zet Nederland in op versimpeling aan de productkant, maar het adviesdeel wordt daar onvoldoende in meegenomen. Dat is een gemiste kans als je de deelname van retail beleggers aan de beleggingsmarkt wil stimuleren. Het is daarom belangrijk dat wij ook in Europees verband inzetten op de waarde van advies.
Vereenvoudiging van Europese regels
De nieuwe Europese Commissie heeft ingezet op vereenvoudiging van Europese regels om concurrentie te versterken en investeringen aan te trekken. Een aantal maatregelen zijn al genomen, zoals de aanpassing van de CSRD, maar andere aanpassingen laten nog op zich wachten. De Europese Commissie - die met voorstellen voor regels komt - is nu aan zet om met voorstellen voor deregulering te komen. Het moment is cruciaal want verschillende belangrijke richtlijnen, waaronder de RIS en FIDA, zijn in de afsluitende fase van het Europese wetgevingstraject, de trilogue. De Commissie, het parlement en de council hebben hun voorstellen bekend gemaakt en zijn zij nu in onderhandeling over het eindvoorstel. Een pas op de plaats is ingelast om daarbij ook te kijken naar vereenvoudiging van de voorgestelde maatregelen.
De Nederlandse inzet
Sommige lidstaten, zoals Nederland, hebben inmiddels kenbaar gemaakt welke mogelijkheden zij zien voor vereenvoudiging. De Nederlandse regering heeft een non-paper gepubliceerd met maatregelen om onnodige administratieve lasten voor kleine beleggers te verminderen en daarmee lange termijn beleggen te stimuleren. Nederland is voor een Europese kapitaalmarkt met daarbij een stevig Europees pakket aan maatregelen voor beleggersbescherming. Europees, want Nederland kent zelf al forse maatregelen voor consumentenbescherming waaronder een provisieverbod. Tegelijk ziet de Nederlandse regelgever dat kleine beleggers onvoldoende deelnemen. Het kabinet hoopt door verlichting van lasten juist kleine beleggers te stimuleren. De vraag is of die vereenvoudiging kleine beleggers daadwerkelijk gaat helpen. De voorgestelde maatregelen zien op voorgeschreven checks, verplichte informatie en stimuleren van producten die door eenvoud vanzelf door de retailbelegger worden afgenomen. Dat is een misperceptie. Potentiële beleggers komen alleen naar de markt als zij vanuit behoefte worden getriggerd en niet door een door de overheid gestimuleerd instapproduct.
Belang van advies
Om te zorgen dat mensen daadwerkelijk stappen nemen zijn inzicht in behoefte en activeren om stappen te nemen van belang. Financieel advies is daarbij een belangrijke factor en dan gaat het niet om productadvies zoals de wetgever het steeds ziet, maar om ‘trust advisors’ zoals Petra Hielkema van Eiopa onlangs in haar speech tijdens de Bipar bijeenkomst zei. Met andere woorden: adviseurs die zorgen dat klanten hun behoeften begrijpen en weloverwogen beslissingen nemen. Beleggers komen alleen naar de markt als zij vanuit hun behoefte worden getriggerd en niet door een door de overheid ontwikkeld concept van een instap product.
Inzet op aanpassing regels maar ook het bovenliggende belang
Lobby is niet alleen duiken in de details van de regelgeving maar ook telkens met de regelgever het gesprek aangaan over het bovenliggende belang en hoe onze sector daar aan kan bijdragen. Afgelopen week hebben we met de collega’s van Bipar de verschillende voorstellen van de Europese regelgevers besproken. Tot op tekstniveau kijken we met elkaar naar verbetermogelijkheden om te zorgen dat de regels ruimte geven aan de praktijk. Dat is heel goed en nuttig en een belangrijk onderdeel van de inzet, maar tegelijk is ook van belang dat wetgever het bovenliggende belang snapt. Technische aanpassingen en verzachtingen zoal de Nederlandse regelgever voorstelt in haar non-paper over de RIS gaan het verschil niet maken. Beleggers komen alleen naar de markt als zij vanuit behoefte worden getriggerd en financieel advies is daarop gericht. Daar is onze inzet op gericht, zowel in Nederland als in Europa.