Verslag expertsessie ‘Aflossingsvrije klant in beweging? Met toegepaste psychologie!’

Nieuws
geplaatst op 8-4-2019  

De deelnemers van het Particulier Platform op 3 april 2019 namen deel aan verschillende expertsessies. De sessie ‘Aflossingsvrije klant in beweging? Met toegepaste psychologie!’ door Mischa Coster van Guideology werd ingeleid door Ronald Veld van de Vereniging van Nederlandse Banken. Ronald Veld nam de deelnemers mee in het dossier aflossingsvrije hypotheken. Hoe je de klant vervolgens zou kunnen activeren met de inzet van gedragspsychologie vertelde Mischa Coster.  

 

‘Het dossier aflossingsvrije hypotheken’ 
Ronald Veld  Nederlandse Vereniging van Banken  

Ronald Veld van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) trapte deze expertsessie af en nam de aanwezigen in vogelvlucht mee in het dossier aflossingsvrije hypotheken. Banken vinden het belangrijk dat hun klanten zich tijdig voorbereiden op eventuele risico’s bij aflossingsvrije hypotheken. Met de campagne ‘word ook aflossingsblij’ wil de Vereniging van Nederlandse Banken, huiseigenaren bewust maken en inzicht geven in mogelijke kwetsbaarheden. “Kan ik aan het eind van de looptijd in mijn huis blijven wonen? Is de cruciale vraag die iedere huiseigenaar zich nu al moet stellen,” aldus Ronald Veld. Als je nog tien of vijftien jaar tijd hebt, kun je indien nodig meestal maatregelen treffen om financieel zorgeloos in je huis te kunnen blijven wonen. Volgens Ronald Veld heeft de campagne ‘word ook aflossingsblij’ veel gedaan voor de bewustwording van klanten. Maar hij constateert ook dat consumenten nog niet altijd in beweging komen. 

De AFM heeft samen met de grootbanken gewerkt aan een risicosegmentatiematrix en een gemeenschappelijk kader over de wijze waarop klanten met een aflossingsvrije hypotheek benaderd moeten worden. De banken zijn nu bezig de consumenten met een potentieel hoog risico te benaderen. Om consumenten zorgeloos te kunnen laten blijven wonen is samenwerking tussen aanbieders en adviseurs belangrijk. En om die samenwerking te verbeteren zijn aanbieders en adviseurs via de diverse koepels met elkaar in overleg. Binnenkort hoor je meer via Adfiz over hoe je klanten met een aflossingsvrije hypotheek binnen de AFM-kaders het beste kunt benaderen. 

‘Aflossingsvrije klant in beweging? Met toegepaste psychologie!’ 
Mischa Coster, mediapsycholoog bij Guideology 

Mischa Coster, mediapsycholoog bij Guideology, nam de deelnemers vervolgens mee in de wereld van psychologie. Gedragsbeïnvloeding, wel te verstaan. Aan de hand van de casus ‘aflossingsvrije hypotheek’ vertelde Mischa over diverse psychologische technieken om gedrag van klanten te beïnvloeden. Om ze in de juiste denkrichting te zetten, en vervolgens positief te laten reageren op een uitnodiging om over hun hypotheek te praten. Met als doel: bepalen of de klant actie zou moeten ondernemen, of niet. In dat laatste geval dus geruststelling. Mischa legde uit hoe technieken zoals primingsocial proof, wederkerigheid, set completion en escalatie preventie ervoor konden zorgen dat in een recent project 400% meer mensen positief op de uitnodiging reageerden dan voorheen!

De presentatie van de expertsessie ‘Aflossingsvrije klant in beweging? Met toegepaste psychologie!’ tref je hier. 

Guideology heeft onlangs speciaal voor kleine en middelgrote financieel adviesbureau’s communicatie activatiepakketten samengesteld waarin al deze en nog meer technieken verwerkt zijn. Dit zijn kant- en klare uitingen zoals brieven, nieuwsbrieven en reminders, waarmee financieel adviseurs hun klanten kunnen benaderen over het dossier aflossingsvrije hypotheek. Meer informatie en bestellen via de Guideology website http://www.guideologynl 

 

Het Particulier Platform 2019 wordt mede mogelijk gemaakt door Allianz en Klaverblad. 

Categorien: Vereniging Evenementen