Nieuwe horizonten

Nieuws
geplaatst op 5-11-2018  

Enkele maanden geleden hekelde ik in mijn column het vakbekwaamheidssysteem in zijn huidige vorm. En brak ik een lans voor een stelsel dat wél motiveert. Tegelijkertijd vind ik dat de adviseur dit niet als excuus mag gebruiken en dat hij zich moet blijven ontwikkelen. Want alleen op die manier zorg je ervoor dat je als adviseur ook in de toekomst van toegevoegde waarde blijft voor je klant.  

De waarde van de financieel adviseur zit traditioneel voor een groot deel in zijn servicegerichtheid. Hij neemt de klant (administratief) werk uit handen, zorgt ervoor dat zijn verzekeringen goed geregeld zijn en wikkelt eventuele schades af. Maar door de komst van nieuwe technologieën kunnen steeds meer van deze taken geautomatiseerd worden. Een prachtige ontwikkeling, als je het mij vraagt! Het schept namelijk ruimte en tijd om je als adviseur ook op andere terreinen te ontwikkelen en nieuwe horizonten te verkennen. Bijvoorbeeld op het vlak van risicomanagement, waar ik onder adviseurs steeds meer belangstelling voor zie ontstaan: de één is er al een tijdje volop en professioneel mee bezig, de ander heeft het zojuist omarmd en weer een ander heeft het pas net ontdekt. In welke fase jij je bevindt doet er niet toe; waar het om gaat, is dat er iets aan het gebeuren is. Dat het vak van financieel adviseur zich ontwikkelt. 

Klanten hebben steeds vaker een totaaladvies nodig op het gebied van risicopreventie- en beheersing. Het mooie van risicomanagement is onder andere dat het een antwoord is op deze toenemende behoefte. Mooi is ook dat de financieel adviseur als geen ander over de juiste papieren én positie beschikt om zijn klant hierover te adviseren. Door op een andere, bredere manier naar risico’s te kijken, wordt het verzekeren ervan slechts één van de vele mogelijkheden. Je kunt je klant namelijk ook adviseren om risico’s uit de weg te gaan, ze te accepteren door eventuele schade in te calculeren of door meer te investeren in preventie. De adviseurs die deze manier van werken als basis van hun klantbediening hebben, zijn een stuk onafhankelijker van aanbieders - wat ook weer meer vrijheid met zich meebrengt - en hebben een ijzersterke positie bij hun klanten. En dat is een comfortabel uitgangspunt in deze tijden van onrust door zaken als de roep om provisietransparantie, onverzekerbaarheid, cybercrime en het aanstaande verbod op asbestdaken. 

Het is eigenlijk ook wel goed om te zien dat de onrust, veroorzaakt door zaken die we voor de kiezen krijgen, als het ware een katalysator vormt voor nieuwe ontwikkelingen. Het betekent namelijk ook dat we als branche weerbaarder en dynamischer worden. Ik ben er dan ook niet alleen van overtuigd dat ons een mooie toekomst in het verschiet ligt, ik zie ook waar die ligt. 

Categorien: Vereniging