Maandupdate Adfiz Prestatie Onderzoek

Nieuws
geplaatst op 7-8-2019  

Met het Adfiz Prestatie Onderzoek onderzoeken we doorlopend de prestaties van aanbieders. Sinds 2001 zetten we daarmee kwaliteit van aanbieders hoog op de agenda. De jaarlijkse prijsuitreiking trekt ieder jaar de meeste aandacht, maar het onderzoek biedt veel meer mogelijkheden. Hierover gaan we vaker informatie met jullie delen. Te beginnen met deze eerste maandsamenvatting.  

In de eerste vakantiemaand juli zijn er ruim 300 beoordelingen gegeven in het Adfiz Prestatie Onderzoek. Dit resulteert vooral in kleine verschuivingen per categorie en enkele opvallende verschuivingen. Ook meedoen aan het Adfiz Prestatie Onderzoek? Dat kan via deze link: adfiz.nl/prestatieonderzoek. Deel deze ook met collega’s. 

Tabel ontwikkelingen NPS over categorieën 

Bij Particulier Zorg is de NPS* over de hele categorie licht gedaald. Als we iets dieper in de cijfers kijken komt dit doordat er meer ‘neutrale’ beoordelingen zijn gegeven. Zowel het percentage negatieve (0-6) als het percentage positieve (9-10) beoordelingen is hierdoor gedaald. 

Bij Zakelijk Inkomen is de stijging juist toe te schrijven aan veel minder negatieve beoordelingen (van 25% naar 10%) en een stijging van de positieve beoordelingen (van 30% naar 50%). En bij Zakelijk Schade is de beweging nog anders, de daling wordt hier vrijwel volledig verklaard door een forse daling van het percentage positieve beoordelingen (van 35% naar 20%). 

 

* Wat is Net Promoter Score? 

De Net Promoter Score, ofwel NPS, is momenteel de meest gebruikte methode voor het meten van klantloyaliteit. De NPS is gebaseerd op de idee dat bedrijven hun klanten kunnen onderverdelen in drie groepen: Promoters (ambassadeurs), Passives (inactieven), en Detractors (criticasters). Door het stellen van één eenvoudige vraag breng je deze groepen in kaart. Die ultieme vraag is: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u ons zult aanbevelen aan een vriend of collega?’. Klanten reageren op een 0-tot-10 waarderingsschaal en worden dan als volgt ingedeeld: 

  • Score 9 – 10: Promoters – dit zijn je ambassadeurs die zullen blijven kopen en aanbevelen aan anderen en zullen zorgen voor groei van het bedrijf. 
  • Score 7 – 8 : Passives – deze klanten zijn tevreden maar niet enthousiast en daardoor gevoelig voor concurrerende aanbiedingen. 
  • Score 0 – 6: Detractors – deze klanten zijn niet tevreden en kunnen zorgen voor imagoschade door middel van negatieve mond-tot-mond reclame.