Gevolgen nieuwe wet- en regelgeving voor je klanten

Nieuws
geplaatst op 16-1-2020  

Door wetswijzigingen die sinds 1 januari 2020 van kracht zijn, kan het zijn dat er op financieel vlak het een en ander voor jouw klant gaat veranderen. Wijzer in Geldzaken heeft al deze wijzigingen opgenomen in hun 'Wat betekent dit voor mij tool'. De geactualiseerde tool is nu ook beschikbaar via Finfin van Adfiz. Het staat je uiteraard vrij deze content te gebruiken in jouw klantcommunicatie. 

>> naar de tool 

Dat de tool geen overbodige luxe is, blijkt wel uit onderzoek van Wijzer in Geldzaken naar financiële goede voornemens en bekendheid met nieuwe/gewijzigde financiële regelgeving: 55% weet niet welke veranderingen in wet- en regelgeving per 1 januari a.s. van invloed kunnen zijn op hun portemonnee.  

De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek hebben we voor je op een rij gezet: 

Van vier naar twee belastingschijven nog niet voor iedereen bekend  

  • Bijna de helft van de Nederlanders (46%) is (nog) niet bekend met de verandering in de belastingschijven in 2020 
  • Een derde heeft er wel van gehoord, maar weet niet wat het inhoudt (37,35% voor het inkomen tot en met €68.507 en 49,5% voor alles daarboven)

Sparen voor een buffer (41%) belangrijkste goede voornemen 

  • Eén op de drie Nederlanders zegt waarschijnlijk of zeker geen onverwachte uitgave van €2.000 te kunnen opbrengen.  
  • Nederlanders in de leeftijd 35-44 jaar verwachten het vaakst dit bedrag waarschijnlijk of zeker niet te kunnen opbrengen 
  • 65-plussers verwachten dit juist vaker wel op te kunnen opbrengen 
  • 14% van de Nederlanders heeft (helemaal) geen buffer om onverwachte uitgaven op te vangen  
  • Bijna vier op de tien Nederlanders (38%) sparen elke maand een vast bedrag 
  • Nog eens vier op de tien Nederlanders zetten alleen geld opzij als er wat overblijft 

 Minder onnodige uitgaven (36%) en zuiniger aandoen (35%) op 2 en 3 qua goede voornemens 

  • Besparen op de dagelijkse boodschappen (38%) 
  • Besparen op winkelen (37%) 
  • Besparen op energie (27%), bijvoorbeeld door over te stappen naar een andere leverancier 
  • Jongeren (18-24 jaar) geven opvallend vaker aan te willen besparen op koffie halen (29%) en uit eten gaan (41%)