Derde Advies in Cijfers vol nieuwe inzichten
De 2021 editie van Advies in Cijfers is verschenen. Ook in deze editie laten we zien wat de omvang, het belang en de impact van onafhankelijk financieel advies in Nederland is. Diverse nieuwe thema’s zijn toegevoegd en uiteraard bevat de publicatie een apart corona-hoofdstuk.
De uitgave bestaat uit zes hoofdstukken:
- de financieel adviesmarkt
- de waarde van advies
- de toegang tot advies
- ruimte om te ondernemen
- samenwerken in de keten
- corona
Nieuw in deze uitgave, die de helft omvangrijker is dan de vorige editie, zijn ondermeer themapagina’s over consolidatie, de arbeidsmarkt, de Europese markt, verduurzaming, duurhuur en robotisering.
Enkele highlights uit Advies in Cijfers 2021 zijn:
- Meer dan 100 miljard verzekerings- en hypotheekomzet gaat via onafhankelijk financieel adviseurs, goed voor een marktaandeel van 61%
- Werkgelegenheid in onafhankelijk financieel advies sector toegenomen tot 31.500 banen en verdere groei verwacht
- Met 289 overnames in 2020 versnelt de consolidatie, maar de markt blijft vooral een MKB-markt met bijna 6.000 zelfstandige advieskantoren tot 20 fte
- Nederlander overschat financiële kennis, financiële geletterdheid onder Europees gemiddelde
- 60% van woningeigenaren met verduurzamingswens ziet rol voor financieel adviseur
- 57% werkgevers ziet personeel met schulden als groot risico voor de organisatie, 80% wil werknemers met problemen graag ondersteunen
- Advieskloof blijft groot en veelkoppig probleem
- Ervaring met advies grootste impact op verlagen adviesdrempels en verdrievoudigd de adviesvraag voor algemene financiële beoordeling
- Millennials hebben 10%-punt vaker adviesbehoefte bij schade en levensverzekering dan generatie X en ouder
- Slechts 1 op 3 verzekeraars gelooft dat digitale kanaal effectief is om producten aan de man te brengen
- Aplaza koppelingen besparen jaarlijks 1,75 miljoen arbeidsuren, gemiddeld 1.350 uur per advieskantoor