Deel ervaringsverhalen van ondernemers die een cyberincident hebben meegemaakt

Deel ervaringsverhalen van ondernemers die een cyberincident hebben meegemaakt

Een flink deel van het Nederlandse bedrijfsleven neemt nog onvoldoende beschermende maatregelen tegen cyberdreigingen. In opdracht van onze samenwerkingspartner Digital Trust Center (DTC) heeft TNO onderzocht welke barrières deze bedrijven ervaren om met cyberveiligheid aan de slag te gaan en hoe ze dan wel bereikt kunnen worden. Maatwerk en juiste communicatiestrategieën blijken essentieel om diverse ondernemersdoelgroepen effectief te bereiken en activeren. Het onder de aandacht brengen van ervaringsverhalen van ondernemers die een cyberincident hebben meegemaakt sluit daarbij aan.

>> naar het onderzoeksrapport

In het onderzoek zijn ondernemers ingedeeld in vijf verschillende groepen op basis van hun houding ten opzichte van cyberveiligheid:

  • voorlopers
  • uitbesteders
  • overmoedigen
  • machtelozen
  • onverschilligen

Per type ondernemer wordt aangegeven waarom ze de noodzakelijke maatregelen niet nemen en hoe ze aangespoord kunnen worden om wel met cyberveiligheid aan de slag te gaan. Zo geldt voor de overmoedigen, die vaak de risico’s onderschatten, dat verhalen over vergelijkbare bedrijven die slachtoffer werden, een eye-opener kunnen zijn. Deze verhalen helpen hen inzien dat ook zij kwetsbaar zijn en dit motiveert hen om aanvullende beschermende maatregelen te nemen. Voor de onverschilligen, die doorgaans weinig vertrouwen hebben in de effectiviteit van cybersecuritymaatregelen, geldt dat succesverhalen van ondernemers die door tijdig en adequaat handelen cyberaanvallen hebben weten te voorkomen of beperken, van grote invloed kunnen zijn.

DTC heeft inmiddels al 20 ondernemersverhalen gepubliceerd die niet alleen de impact van de aanvallen belichten, maar ook aandacht schenken aan de herstelstrategieën en preventieve maatregelen die deze bedrijven sindsdien hebben genomen. Door deze verhalen te delen, kunnen deze ondernemers geïnspireerd worden om toch stappen te ondernemen om hun cyberweerbaarheid te vergroten.

Toolkit
Wil je deze ondernemersverhalen delen binnen je netwerk? Maak dan gebruik van de speciaal ontwikkelde Toolkit Ondernemersverhalen met afbeeldingen, teksten voor in je nieuwsbrief en branche-specifieke informatie.