Checklist verplichte pre-contractuele informatie biedt duidelijkheid

Checklist verplichte pre-contractuele informatie biedt duidelijkheid

Heb jij goed op je netvlies staan welke informatie je vóórafgaand aan je dienstverlening aan je klant moet geven of beschikbaar moet stellen? Want zoals onze voorzitter Roger van der Linden tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in zijn speech al aangaf, is het nogal een "papierstapel". Met de Checklist verplichte pre-contractuele informatie bieden we je een totaaloverzicht. 

>> naar de checklist 

Van algemene informatie over je kantoor tot het Essentiele informatiedocument en van informatie over hoe je persoonsgegevens verwerkt tot je Verzekeringsadviesbeleid; de hoeveelheid informatie die je je klanten pre-contractueel ter beschikking moet stellen is enorm. Bovendien staat wat je moet communiceren en hoe je dat moet doen erg verspreid in verschillende wetten en regels. 

Omdat we met enige regelmaat vanuit de ledenkring vragen ontvangen over wat de adviseur allemaal pre-contractueel moet communiceren met zijn klanten, hebben we een checklist ontwikkeld. Je vindt hier per onderwerp wat je moet communiceren, hoe dat moet, waar je er meer informatie over kunt vinden en een link naar eventuele modellen die we hebben ontwikkeld. 

De Checklist verplichte pre-contractuele informatie maakt ook inzichtelijk met welke regeldruk adviseurs te maken hebben. En vormt daarmee een goede aanleiding om hierover in gesprek te gaan met het ministerie. Heb jij nog ideeën over welke informatieverplichtingen naar jouw oordeel: 

  • weinig tot geen toegevoegde waarde hebben voor de klant (consumentenbescherming); 
  • buitensporige uitvoeringskosten met zich meebrengen; 
  • om een andere reden knellende of overbodige informatieverplichtingen zijn.  

Laat het ons weten via info@adfiz.nl.