Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen
De Consumentenbond heeft de uitkomsten van een vergelijking van serviceabonnementen van financieel advieskantoren gepubliceerd. In dit onderzoek wordt benadrukt dat serviceabonnementen tijdens de looptijd van een complex product grote toegevoegde waarde voor de consument kunnen hebben. Tegelijkertijd wordt over sommige diensten binnen serviceabonnementen pittige uitspraken gedaan. Zo wordt het bieden van de wettelijke zorgplicht en het bijhouden van de administratie door de Consumentenbond weggezet als “nonsens en gebakken lucht”. Met zo’n algemene conclusie gaat de Consumentenbond veel te kort door de bocht. Ook heeft Adfiz haar vraagtekens over de manier waarop en met wie het onderzoek is uitgevoerd. Wij hebben dan ook de afspraak gemaakt met de Consumentenbond om op korte termijn om tafel te gaan zitten over de uitkomsten van de vergelijking.
De vergelijking van de Consumentenbond ziet met name op de serviceabonnementen van hypotheekketens. Ook zijn de serviceabonnementen van een aantal grotere zelfstandige advieskantoren zijn vergeleken. Wij zullen ons de komende dagen verdiepen in de uitkomsten en contact zoeken met de betreffende advieskantoren en op een later moment met een uitgebreidere, inhoudelijke reactie komen.