Adfiz-leden versterken consumenten en ondernemers

geplaatst op 18-6-2013

Consumenten en ondernemers hebben behoefte aan informatie bij het maken van financiële keuzes.  Informatie die vrij en zonder voorwaarden toegankelijk en inzichtelijk is. Zij hebben er ook behoefte aan dat die informatie inzichtelijk wordt gemaakt vanuit de vraag die de consument of ondernemer vanuit zijn levenssituatie of bedrijfsvoering heeft. Het is lastig je weg te vinden naar informatie die op deze wijze toegankelijk is. Als die informatie al te vinden is. Via internet is het vooral mogelijk om productinformatie te verkrijgen. Heb je gerichtere vragen dan moet je contactgegevens opgeven. Zelfstandig oriënteren en van daaruit  bepalen wat je wel en niet weet, wat je wel en niet wilt en of je daar advies voor nodig hebt, dat is op internet nog niet goed mogelijk. Daarom lanceren Adfiz-leden na de zomer een gezamenlijk klantenplatform. Met het platform willen Adfiz-leden de positie van klanten versterken. Klanten krijgen er laagdrempelig en vrijblijvend toegang tot de kennis van de Adfiz-adviseurs.

Het platform gaat consumenten en ondernemers helpen beter inzicht te krijgen in de eigen kennis en vaardigheden of het gebrek daaraan. De informatie prikkelt klanten ook stil te staan bij de complexiteit van de eigen behoeften voor nu en voor later. Het maakt bovendien duidelijk welke criteria van belang zijn bij de keuze voor financiële producten of diensten. Daarbij gaat het niet alleen om de prijs, maar ook om de kwaliteit en passendheid van de voorwaarden en om de performance van de aanbieder. Door hun financiële kennis vrij te delen helpen Adfiz-leden klanten bewuster en beter een keuze te maken bij de manier waarop zij hun financiële vraagstukken oplossen.

Oplossing
Op het platform vindt de klant informatie over alles wat te maken heeft met zijn geldzaken. De behoefte van de klant is daarbij het uitgangspunt. Tekst, tools en video’s zullen aangeboden worden om de klant te informeren en inzicht te geven op de wijze die hij prettig vindt. Door actieve en gerichte inzet van social media wordt de klant ook in zijn eigen omgeving geïnformeerd.

Daarnaast kunnen klanten ook met een specifieke vraag terecht. Zij kunnen die vraag anoniem stellen, waarna één of meer Adfiz-adviseurs deze vraag zullen beantwoorden. Wanneer een klant naar aanleiding van het antwoord behoefte heeft aan een vervolgtraject,  dan kan de klant contact opnemen met de adviseur van zijn keuze. Steeds meer klanten delen liever niet direct hun persoonsgegevens omdat zij niet ongevraagd benaderd willen worden voor verkoop van producten of diensten. Ook zijn er voorbeelden van klanten die vragen achterhouden omdat zij vrezen dat hun vraag het vertrouwen ondermijnt in hen als klant. Het Adfiz-platform biedt hiervoor een oplossing en een deskundig antwoord. Een goed geïnformeerde klant, die zich bewust is van wat hij zelf kan en wat niet, is nodig voor een goede en betaalbare financiële dienstverlening. En daar dragen Adfiz-adviseurs graag aan bij.