Verslagen + presentaties particuliere sessies Najaarsevent

Verslagen + presentaties particuliere sessies Najaarsevent

Vorige week woensdag organiseerden we het Adfiz Najaarsevent. Een verslag van deze dag publiceerden we de ochtend daarna al. In dit bericht lees je korte verslagen, aangeleverd door de partijen die de expertsessies van het ochtendprogramma (particulier) verzorgden.

Werken met AI (basis) - door DonnaJames

"In de sessies van DonnaJames (zowel particulier als zakelijk) stond één vraag centraal: hoe zet je AI vandaag al in om je werk makkelijker en waardevoller te maken? In de interactieve expertsessies, voor zowel starters als ervaren gebruikers, lieten we zien dat AI niet gaat om theorie of ver-van-je-bed-techniek, maar om heel concreet tijd winnen, kwaliteit verhogen en ruimte creëren voor de klant. Deelnemers gingen actief mee in de dialoog, stelden scherpe vragen en deelden praktijkervaringen die de urgentie van dit onderwerp onderstreepten. Juist die urgentie maakt dat financieel adviseurs behoefte hebben aan een partner die hun sector begrijpt en technologie verantwoord weet in te zetten. Dat is waarin DonnaJames zich onderscheidt: praktische, veilige oplossingen die vandaag al resultaat opleveren én meegroeien met de uitdagingen van morgen. De rode draad: AI is er nu. Begin klein, ervaar het verschil, en bouw samen met de juiste partner aan toekomstbestendig advies".

>> naar de presentatie

Klantbeheer en -activatie bij hypotheken – door Robert van Lambalgen (Florius)

"Het afsluiten van een hypotheek duurt gemiddeld 3 maanden, daarin is de rol van zowel de adviseur als de geldverstrekker vaak helder en duidelijk. Maar als de hypotheek passeert en de looptijd van 360 maanden ingaat is de rolverdeling vaak veel minder duidelijk. Onder het containerbegrip ‘actief beheer’ doen adviseurs en geldverstrekkers regelmatig aannames over wat we van elkaar verwachten. Daarnaast neemt de zorgplicht voor geldverstrekkers verder toe, waardoor ook vaker actuele informatie van klanten nodig is. En is dat iets wat geldverstrekker dient te doen of de adviseur?

In zijn presentatie vertelt Robert over de diversiteit onder adviseurs op het gebied van beheer. Met aan de ene zijde adviseurs die alles willen zien over elke bestaande klant, terwijl aan de andere zijde er adviseurs zijn die zich volledig focussen op nieuwe klanten. Om op deze divere en verschillende wensen in te spelen ontwikkelt Florius een model waarin adviseurs in de beheerfase zelf kunnen aangeven wat zij op het gebied van beheer willen doen. En hoe vaak zij hier signalen willen ontvangen. Deze signalen voor adviseurs zijn als volgt ingedeeld:

  • Kopieën: inzage in de klantcommunicatie van Florius naar de klant
  • Kansen: kansen die Florius in jouw portefeuille ziet om te bespreken met je klant
  • Acties: adviseur in de lead om Florius te helpen bij verplichte uitvragen

Op de lange termijn is er daarbij het streven om dit soort zaken zoveel mogelijk in marktbrede oplossingen te organiseren, zodat adviseurs de meest actuele informatie en vragen in hun eigen adviessoftware/crm terugzien".

>> naar de presentatie

Duurzaam Schadeherstel - door Björn Jalving en Zehra Sezsen (AnsvarIdéa)

"Op de twee goedbezochte presentaties kwamen zo’n 50 enthousiaste adviseurs af om meer te leren over duurzaam schadeherstel. Ook wij hebben waardevolle inzichten opgedaan uit de dialoog met de assurantieadviseurs.

Sinds de introductie van het Ansvar Bewust-label in 2018, is AnsvarIdéa actief op zoek gegaan naar betrouwbare en kwalitatieve partners om duurzaam schadeherstel te stimuleren. Geen eendagsvliegen, maar duurzame samenwerkingen met oog voor continuïteit en kwaliteit. Wist je dat er jaarlijks circa 52.000 woningbranden plaatsvinden? Dat vertegenwoordigt een schadebedrag van maar liefst 4 miljard euro, waarvan een aanzienlijk deel duurzaam hersteld kan worden. Een indrukwekkend bedrag, maar er is nog volop ruimte voor verbetering! Want hoewel er al afspraken zijn met samenwerkende partijen zoals Schadegarant, blijft de automarkt qua duurzaam herstel nog achter bij de woonhuis- en inboedelbranche. Daar liggen dus nog mooie kansen!

Veelgestelde vragen van assurantieadviseurs:

  • Is duurzaam schadeherstel verplicht bij AnsvarIdea?
    Nee, zeker niet. We stimuleren het wél actief – bijvoorbeeld met extra uitkeringen of een lager eigen risico. We geloven in zachte sturing: bewust kiezen, niet verplichten.
  • Is duurzaam herstel nu al financieel voordeliger dan vervanging?
    Nog niet. De kosten zijn momenteel vergelijkbaar, maar op termijn verwachten we gunstige financiële effecten, wat ook positief kan uitpakken voor de premiehoogtes.
  • Waarom starten verzekeraars niet zelf een duurzaam herstelbedrijf?
    AnsvarIdea is te klein om een landelijk netwerk op te zetten. Zelfs grotere verzekeraars kiezen liever voor samenwerking met regionale partners. Zo kunnen we de kwaliteit en dienstverlening beter bewaken.
  • Wat zijn jullie tips voor preventie?
    We zetten steeds meer in op preventie, zoals:
    • Onderhoudstips voor woonhuizen
    • Een webshop met handige tools, zoals een hageldeken voor auto’s.
    • Innovatieve herstelmethodes zonder uitdeuken/spuiten, bijvoorbeeld bij caravans en campers, een adviseur tipte zelfs 'De Deukendokter' uit Hengelo

Conclusie: Duurzaam schadeherstel is geen hype, maar een bewuste keuze voor de toekomst. Met betrokken assurantieadviseurs, innovatieve partners en een heldere visie zet AnsvarIdéa mooie stappen richting een duurzamer verzekeringslandschap".

>> naar de presentatie