Onze input aan de AFM voor de Agenda 2026 en de herijking van de strategie 2027-2030

Onze input aan de AFM voor de Agenda 2026 en de herijking van de strategie 2027-2030

In de agenda van de AFM komen de belangrijkste trends en ontwikkelingen aan bod en geeft de toezichthouder aan waar de komende periode de prioriteiten liggen. Daarbij is veel aandacht voor de kansen en risico’s van digitalisering in de financiële sector. Het is positief dat de AFM openstaat voor input vanuit de sector; dat biedt de mogelijkheid om onderwerpen mee te geven.

De afgelopen periode heeft de AFM meerdere onderzoeken gedaan naar digitale keuzeomgevingen. Het is goed dat dit thema wordt voortgezet, maar daarbij is het essentieel ook de keuze voor financieel advies mee te nemen en oog te hebben voor de risico’s van aanschaf van producten zonder advies via execution only. Het risico op niet-passende producten is daar immers groot.

De agenda van de AFM is breed. Vanuit de nationale regelgever en vooral vanuit Europa komen nieuwe taken op de toezichthouder af. Tegelijkertijd werken nationale en Europese beleidsmakers aan het terugdringen van regeldruk. Hoewel de AFM geen regelgever is, speelt zij wel een rol bij de totstandkoming van nationale en Europese regelgeving. Daarom is het van belang dat de AFM in haar strategie aangeeft hoe zij kan bijdragen aan de Nederlandse en Europese dereguleringagenda. Europese harmonisatie zal verder toenemen en versterking van de interne markt is belangrijk voor zowel Nederland als Europa. De route daarheen ligt echter niet in meer regels, maar in samenwerking vanuit een gedeeld belang en vertrouwen.

Voor onze sector is daarnaast relevant dat in het rapport van Economische Zaken de tien meest belastende verplichtingen zijn benoemd, inclusief aanbevelingen aan de toezichthouder om de regeldruk te verminderen. Het gaat daarbij met name om de manier waarop regels in de praktijk worden toegepast.

We zien dat de AFM actief het gesprek zoekt met de sector. Dat gebeurt tijdens kantoorbezoeken, maar ook op bijeenkomsten waar adviseurs elkaar ontmoeten, zoals ons Najaarsevent. In dat contact is de manier van communiceren belangrijk. Met de inzet op datagedreven toezicht moet er voldoende ruimte blijven voor persoonlijk contact. De AFM heeft immers zelf vastgesteld hoe divers de sector is en dat achter de aangeleverde data uiteenlopende issues kunnen schuilgaan. Bij een grote en diverse groep onder toezichtgestelden is het cruciaal dat de communicatie van de AFM positief, coöperatief en proportioneel is. Verwachtingen die passend zijn voor grote organisaties kunnen niet één-op-één worden neergelegd bij kleine ondernemingen.

Dit zijn enkele van de punten die wij hebben meegegeven voor de AFM-agenda 2026 en waarover we het gesprek met de toezichthouder voortzetten.