Nieuwe update antwoorden corona-gerelateerde verzekeringsvragen

Nieuws
geplaatst op 31-3-2020  

Vandaag en gisteren zijn weer diverse updates geplaatst bij de vragen die leden hebben gesteld over verzekeren en financiën in relatie tot corona. In het corona-dossier vind je nieuwe antwoorden over leegstand, thuiswerken en bedrijfsinventaris en reisvouchers. Heb je andere vragen? Mailen die dan aan info@adfiz.nl.

Op deze pagina https://www.adfiz.nl/dossiers/coronavirus/coronavirus-antwoorden-aanbieders/ vind je alle antwoorden op deze en andere verzekeringsvragen. Het beleid van individuele verzekeraars dat er hier verzamelen wordt dagelijks geactualiseerd.

Bedrijfspand buiten gebruik door leegstand of wegvallen omzet

Verzekeraars kijken naar de omstandigheden van het geval. Ze beoordelen de situatie en betrekken hierbij uiteraard de polisvoorwaarden. Daarbij wordt zo veel als mogelijk rekening gehouden met de huidige coronasituatie. Specifieke voorwaarden ten aanzien van de beheersing van de risico’s blijven wel gelden, zoals bijvoorbeeld de verplichting het alarmsysteem te activeren en preventiemaatregelen te treffen. Los van de verzekeringsdekking is het sowieso verstandig dat een pand tijdens de leegstand regelmatig geïnspecteerd wordt.

Beleid van individuele verzekeraars verzamelen we hier: https://www.adfiz.nl/dossiers/coronavirus/coronavirus-antwoorden-aanbieders/

Bedrijfsinventaris bij werknemers thuis

Door thuiswerken bevindt een deel van de bedrijfsinventaris (computers en toebehoren, bureaustoelen, printers) zich bij werknemers thuis. De dekking is afhankelijk van de polisvoorwaarden. De voorwaarden kunnen een dekking bevatten voor zaken van verzekerden die tijdelijk elders verblijven. Er kunnen beperkingen zijn per soort locatie waar de goederen tijdelijk verblijven.

Er kan ook dekking zijn op de inboedelverzekering van de werknemer als hierop een dekking voor goederen van derden is meeverzekerd (tot een bepaald maximum). Inventaris van de werkgever kunnen echter expliciet uitgesloten zijn.

Beleid van individuele verzekeraars verzamelen we hier: https://www.adfiz.nl/dossiers/coronavirus/coronavirus-antwoorden-aanbieders/

Reisvouchers en annuleringsverzekering

In plaats van de reissom te vergoeden bij een geannuleerde pakketreis, vragen ANVR-reisorganisaties reizigers de reis om te boeken of een voucher te accepteren. Dit om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen. Als reiziger behoud je altijd het recht op geld terug.

Als met de voucher een nieuwe reis wordt geboekt, kan het annuleringsrisico van die nieuwe reis verzekerd worden. Dat impliceert dat voor die dekking ook de dan geldende voorwaarden en uitsluitingen gelden. Een nieuwe annulering door faillissement van de touroperator valt onder de SGR. Bij een nieuwe annulering op initiatief van de touroperator moet de reissom vergoed worden.

Voor alle vragen over de vouchers, verwijzen wij je naar de website van de ANVR. Hier kun je de meest gestelde vragen vinden

Categorien: coronavirus