Nieuwe campagne 'Praat vandaag over morgen' van start

Nieuwe campagne 'Praat vandaag over morgen' van start

In maart 2024 heeft de overheid de campagne 'Praat vandaag over morgen' gelanceerd. Het vervolg op deze campagne gaat op woensdag 30 oktober 2024 van start. Deze datum is niet toevallig gekozen, want dit is de 'Dag van de Zorg voor Morgen'. Doel van de campagne is om 60-plussers te stimuleren om het gesprek te voeren over hun toekomst. Bijvoorbeeld over wat je voor elkaar kunt doen als er later zorg nodig is, of het huis waar je nu woont nog bij je past en hoe je fit blijft. 

In 2024 is het percentage 60-plussers in Nederland ongeveer 27% van de totale bevolking, volgens de meest recente schattingen van het CBS. Dit komt neer op ongeveer 4,8 miljoen mensen van 60 jaar of ouder. De prognoses voor de toekomst laten zien dat dit percentage verder zal stijgen door de vergrijzing van de bevolking. Rond 2040 wordt verwacht dat het aandeel 60-plussers in Nederland ongeveer 34% zal zijn. De groep 60-plussers wordt dus steeds groter. 

De campagne heeft drie thema’s benoemd om over in gesprek te gaan, te weten zorg, wonen en fit blijven. Financieel adviseurs kunnen op elk van deze thema’s een rol pakken en het gesprek aangaan, maar het thema wonen sluit het beste aan bij onze dienstverlening. “De meeste mensen willen graag zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Misschien kan dit in je huidige woning, of misschien is er een ander type woning dat beter bij je past. Bijvoorbeeld op een plek waar je makkelijk andere mensen ontmoet. Of dichter in de buurt van belangrijke voorzieningen. Als je nu al nadenkt over hoe je later wilt wonen geeft dat een rustig gevoel”, aldus de beschrijving van de campagne. 

Dit thema sluit naadloos aan bij het convenant ouderen en toekomstbestendig wonen dat begin april van dit jaar door een groot aantal partijen, waaronder Adfiz, is getekend. De campagne 'Praat vandaag over morgen' kan gebruikt worden als aanleiding om je klanten te wijzen op de mogelijkheid om met jou in gesprek te gaan over bijvoorbeeld het realiseren van toekomstige woonwensen.  

De campagne wordt ondersteund door ondermeer korte teksten die je kunt gebruiken in je communicatie richting klanten. Op de campagnepagina vindt je meer informatie over de gehele campagne en over alle deelthema’s. De campagnetoolkit is te vinden via deze site.