Maandcolumn: Overdaad schaadt
China en de Verenigde Staten halen alles uit de kast om hun eigen economieën te beschermen. Zo introduceerde China in 2020 de 'dual circulation strategy' waarbij de focus ligt op zelfvoorziening en technologische onafhankelijkheid. Aan de andere kant van de wereld pakt Trump de draad weer op van zijn 'America First'-beleid dat gericht is op het beschermen van de binnenlandse industrieën en het versterken van de Amerikaanse economie. Dit weekend resulteerde dat nog tot de introductie van extra invoerheffingen voor producten uit Canada, China en Mexico en ook voor de EU zijn soortgelijke maatregelen in het vooruitzicht gesteld.
Om de economische groei binnen Europa aan te wakkeren en onze concurrentiepositie te versterken, kreeg voormalig ECB-president Mario Draghi de opdracht te onderzoeken wat daarvoor nodig is. In zijn rapport wees hij erop dat Europa achterblijft in technologische ontwikkelingen en innovatie, terwijl de VS en China hun economische onafhankelijkheid vergroten. Om deze trend te keren, adviseert Draghi de EU om sterk in te zetten op investeringen in strategische sectoren en het vergroten van de interne marktintegratie.
Afgelopen woensdag publiceerde de EU een nieuw rapport waarin oplossingen worden aangedragen voor het verwezenlijken van deze doelen. Een van die oplossingen behelst het terugdringen van de regeldruk. Door overbodige regelgeving te verminderen, hoopt de EU bedrijven meer ruimte te geven voor innovatie en groei. Minder bureaucratische obstakels zouden moeten leiden tot een aantrekkelijker investeringsklimaat en een versterkte concurrentiekracht van Europese bedrijven op het wereldtoneel. Met deze gecombineerde aanpak wil de EU de economische schade beperken en Europa’s positie op het wereldtoneel herstellen.
Het is goed dat in Europa eindelijk het besef lijkt te zijn ingedaald dat de hoeveelheid regels waaraan sectoren zijn onderworpen de pan uit rijst en onze economie en concurrentiepositie meer slecht dan goed doet. De gevolgen daarvan raken ook onze eigen adviessector. Een jaar of twee geleden hebben we vanuit Adfiz eens op een rijtje gezet met welke papierwinkel de klant alleen al precontractueel wordt overspoeld. Dus dan heb ik het nog niet eens over onderwerpen die alleen ons raken, zoals het steeds opnieuw toetsen van al eerder getoetste kennis, vaardigheden en competenties.
Zo zijn we – onder het mom van consumentenbescherming – verplicht om algemene informatie over ons kantoor te verschaffen, een essentiële informatie-document uit te reiken, aan te tonen hoe we persoonsgegevens verwerken, ons beloningsbeleid te verantwoorden, het verzekeringsadviesbeleid te verklaren en ga zo maar door. En natuurlijk heb ik begrip voor al die politici, beleidsmakers, consumentenorganisaties, toezichthouders en andere waakhonden die nut, noodzaak en effectiviteit van elke regel afzonderlijk kunnen verklaren. Maar overdaad schaadt, want feit is dat het niet werkbaar is; voor de adviseur niet, maar ook zeker niet voor de klant.
Dat we al tijden aandacht vragen voor het verminderen van de regeldruk waaraan adviseurs zijn onderworpen, is niet omdat adviseurs te beroerd zouden zijn om een formuliertje in te vullen. Of omdat ze geen zin zouden hebben om goede waarborgen voor de klant mee te nemen in het advies of deze reproduceerbaar te maken. Maar wél omdat minder regeldruk leidt tot beter en persoonlijker advies en een beter contact met de klant. En dat is waar het uiteindelijk om zou moeten gaan. Of, zoals Roger het in zijn nieuwjaarsspeech verwoordde: “Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen!”