Maandcolumn Enno Wiertsema - Nu de volgende stap

Nieuws
geplaatst op 3-12-2018  

Vorig jaar schreven wij in ons whitepaper “Kiezen voor Kwaliteit” hoe interessant het is om klachten en Kifid-uitspraken vooral ook te gebruiken als een soort continu klantfeedback-programma. De klacht hoeft niet eens over je zelf te gaan. Uit vrijwel iedere uitspraak zijn inzichten te destilleren waarmee je je dienstverlening kunt verbeteren.
 
Als ik dan door mijn oogharen bekijk wat er de laatste maanden gezegd wordt, dan tekent zich het beeld af dat de verwachtingen stijgen als het gaat om actief beheer. Of het nu gaat om dalende ORV-premies of om aflossingsvrije hypotheken, de verwachte rol naar de klant wordt steeds actiever ingevuld.
 
Op zich een prima ontwikkeling. Het zet de waarde van advies centraal, ook na het sluiten van een product. Alleen, als je als adviseur je klanten actief wilt kunnen bijstaan, ook na aanschaf van een product, dan heb je natuurlijk altijd de actuele klantinformatie nodig. Ook van de aanbieder. Dat we die horde nog lang niet hebben genomen krijg ik regelmatig van jullie terug.
 
Ik heb overigens best enig begrip voor de compliance-afdelingen bij aanbieders. Natuurlijk hebben die met de druk van de AVG het beleid aangescherpt hoe om te gaan met persoonsgegevens. Tegelijk, die AVG is er nu alweer ruim een half jaar. De hoogste tijd om ook te kijken naar waar de AVG nu echt om draait. En dat is niet het frustreren dat klanten goed geholpen worden door met privacyregels de effectieve samenwerking tussen zijn aanbieder en zijn adviseur onmogelijk te maken.
 
Het goede nieuws is dat net vorige week de laatste geldverstrekker heeft bevestigd dat ze de Adfiz-machtiging vanaf nu accepteren. Tijd dus voor de volgende stap. We moeten namelijk ook zonder machtiging klantgegevens kunnen delen. De Wft schrijft het delen van informatie voor, de AVG staat het toe, en in de SWO’s is het eigenlijk al geregeld. Nu de praktijk nog. Blijf ons daarom via Meldpunt Adfiz informeren als aanbieders de klantdata afschermen met een beroep op de AVG. Want die volgende stap, die moeten we nu gaan maken. Samen met banken, met verzekeraars, en als het nodig is met de toezichthouder.