Maandcolumn: de juiste mensen vinden én houden

Nieuws
geplaatst op 1-7-2019  

Me nog beradend op hoe ik het onderwerp van deze column ga aanvliegen, dwaalt mijn blik naar buiten. De zon schijnt ongenadig, het is dik 30 graden en de enkeling die zich deze namiddag buiten waagt, zoekt de schaduw en verkoeling op van de bomenrij waar ik – van achter m’n bureau op het Adfiz kantoor in Amersfoort – zicht op heb. Het doet denken aan een verhaal uit de Camera Obscura van Hildebrand. Daarin rept de schrijver over een ‘brandendhete vrijdagnamiddag in een zekere Hollandse stad. Zo heet en zo brandend dat de mussen van het dak vallen’. 

Gelukkig vallen hier geen mussen van het dak. En de zachtjes zoemende airco zorgt ervoor dat mijn collega’s en ik, ondanks de hitte buiten, comfortabel kunnen doorwerken aan lobbydossiers, modeldocumenten, tools, communicatiemiddelen en nieuwe evenementen. Zoals het programma van onze volgende bijeenkomst, het Zakelijk Platform dat we op 18 september organiseren. Dat vergt een gedegen voorbereiding, want de lat ligt hoog na het succes van de vorige edities (onder andere over onverzekerbaarheid) en de 110 jaar Adfiz bijeenkomst van afgelopen maand. Die lijn willen we dus vasthouden. 

Tijdens het Zakelijk Platform 2019 gaan we het hebben over hoe je er als adviseur voor kunt zorgen dat je de juiste mensen aan boord krijgt én houdt. Het is namelijk geen nieuws dat we daar als sector nodig mee aan de slag moeten. Want nog maar weinig jongeren kiezen voor een toekomst in de financiële dienstverlening. Volgens cijfers van de Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven waren er in het schooljaar 2018-2019 maar liefst 16% minder studenten die een MBO-opleiding Financiële diensten volgden dan in 2014-2015! Wat ook niet helpt – en daar heb ik het al heel vaak over gehad – is ons vakbekwaamheidssysteem in zijn huidige vorm. Ik snap heel goed dat jongeren niet warmlopen voor een toekomst waarin ze om de drie jaar herexamen moeten doen en regelgeving hun kansen op ontwikkeling dwarsboomt. We blijven daarom ook onverminderd lobbyen voor een vernieuwd en gemoderniseerd vakbekwaamheidssysteem dat wél motiveert en inspireert.   

Maar het schort niet alleen aan de aanwas van jonge, nieuwe medewerkers. Ook ervaren krachten zijn moeilijk te vinden. En aangepaste regelgeving, moderne inzichten, robotechnologieën en veranderende klantwensen zorgen ervoor dat de eisen en vaardigheden die we stellen aan bestaande medewerkers óók wijzigen. De vijver waarin we met z’n allen vissen, wordt dus steeds kleiner. Het is dan ook niet verwonderlijk dat sommigen onder ons het over een heel andere boeg gooien. Zo ken ik adviseurs die nieuwe krachten vooral selecteren op hun goede contactuele eigenschappen. Om deze medewerkers vervolgens zelf, on the job en samen met gerenommeerde opleiders, de benodigde expertise bij te brengen en Wft-opleidingen te laten volgen. Die ondernemers vissen in heel andere vijvers (hospitality, sales) naar nieuwe medewerkers.   

De vraag is dus wat er nodig is om de juiste medewerkers aan boord te krijgen? En welke bestaande of nieuwe faciliteiten daarbij kunnen helpen? Denk dan aan het bieden van stageplaatsen. Het opzetten van nieuwe opleidingen (daar zijn subsidieregelingen voor). Het persoonlijk ontwikkelbudget voor scholing en ontwikkeling dat minister Van Engelshoven voor iedere Nederlander beschikbaar wil stellen. En zo zijn er nog veel meer opties die ons als sector mogelijk datgene kunnen brengen wat nodig is om onze klanten te kunnen bieden wat ze o zo nodig hebben: onafhankelijk advies van een gedreven professional. 

Ik wens je alvast een fijne vakantie en hoop je in ieder geval te zien op het Zakelijk Platform op 18 september. Je kunt je daar trouwens nu al voor inschrijven. 

Categorien: Vereniging