Klanten informeren over aflossingsvrije hypotheken

Nieuws
geplaatst op 3-10-2018  

Zoals aangekondigd is de Nederlandse Vereniging van Banken dit weekend haar campagne gestart over aflossingsvrije hypotheken. We zijn hierbij betrokken zodat de rol van de adviseur in het proces goed wordt meegenomen. Met de nieuwe informatie op Finfin van Adfiz kun je ook zelf inspelen op de aandacht voor aflossingsvrije hypotheken. 

Met de campagne willen de banken huizenbezitters met een aflossingsvrije hypotheek aanzetten nu al te onderzoeken wat hun mogelijkheden zijn als de hypotheek afloopt. Volgens De Nederlandse Bank zijn er 1 miljoen huishoudens met een aflossingsvrije hypotheek. Ze verwacht dat op termijn 200.000 huishoudens in problemen zouden kunnen komen doordat ze onvoldoende anticiperen op het aflopen van hun aflossingsvrije hypotheek. De piek wordt verwacht in de periode 2035-2038 wanneer in een korte periode 700.000 huishoudens geen hypotheekrenteaftrek meer krijgen. 

Op de campagnesite aflossingsblij.nl adviseert de NVB consumenten hier nu al over na te denken. Ze verwijst op de site ook naar de financieel adviseur en naar ons aflossingsvrij thema. 

Intussen zijn wij met de banken in gesprek over het informeren en adviseren van de klantgroepen die mogelijk in de problemen komen. Het gedeelde uitgangspunt is dat klanten die bij het afsluiten van een hypotheek gekozen hebben voor een adviseur ook nu door een adviseur wordt geadviseerd. Hierbij is een adequate informatieverstrekking van de geldverstrekker aan de adviseur van belang. Op dit moment voeren wij gesprekken met de banken over de wijze waarop deze informatieverstrekking eenduidig kan plaatsvinden. 

 

Categorien: Hypotheken