Ga vóór 7 januari 2022 aan de slag met eHerkenning

Ga vóór 7 januari 2022 aan de slag met eHerkenning

Zoals we eerder al meldden geldt 7 januari 2022 als harde einddatum voor het Digitale Paspoort. Daarna kan bij aanbieders alleen nog met eHerkenning worden ingelogd. Hieronder lees je wat jij vóór 7 januari moet doen om eHerkenning voor je kantoor in te regelen:  

  1. Activeren van je eHerkenning
  2. Activeren van je bedrijfscertificaat 
  3. Opletten bij machtigen van je medewerkers 
  1. Activeren van je eHerkenning
    De meeste adviseurs hebben inmiddels een eHerkenningsmiddel aangeschaft, zo blijkt uit monitoring van SIVI. Uit steekproeven bij verzekeraars blijkt echter dat er nog weinig daadwerkelijk gebruik wordt gemaakt van eHerkenning. En dat is gevaarlijk, want bij veel verzekeraars moet de adviseur zijn/haar eHerkenning eerst nog activeren met een digitaal paspoort: dit kan maar tot 7 januari 2022, want hierna is het Digitaal Paspoort niet meer geldig. 
    Sommige verzekeraars hebben ingeregeld dat het registratieproces voor jou als gebruiker van eHerkenning automatisch wordt gedaan bij de eerste inlog met eHerkenning. Dit doen ze door gebruik te maken van de gegevens van je Digitaal Paspoort. Deze versnelde eenmalige registratie werkt na 7 januari niet meer door het verdwijnen van het Digitaal Paspoort. Bij andere verzekeraars moet je de registratie los op het extranet uitvoeren of bij hen aanvragen. Ook dan is tijdig beginnen van belang om straks niet vast te lopen. 
  1. Activeren van je Bedrijfscertificaat en Aplaza / GRS
    Maak je gebruik van Aplaza of GRS (Gim Resultaten Service), dan geldt als aanvullende vereiste dat je voor 7 januari ook het Bedrijfscertificaat moet aanschaffen. Anders is het na 7 januari niet meer mogelijk om digitale documenten en berichten via Aplaza of GRS, dat ook gebruik maakt van het Digitaal Paspoort, op te halen via je softwarepakket. Neem bij vragen tijdig contact op met de leverancier van je systeemhuispakket.
  2. Opletten bij machtigen van je medewerkers
    Via enkele marktpartijen horen we dat verzekeraars communiceren om 'alle machtigingen’ aan te zetten in het self-service portaal van eHerkenning. Let hierbij op dat je bij het machtigen niet per ongeluk je medewerkers machtigt voor diensten als de Belastingdienst, UWV en allerlei gemeenten. eHerkenning wordt immers breder gebruikt dan enkel binnen de verzekeringsbranche.

Heb je nog vragen over eHerkenning? Kijk dan op de speciale SIVI-webpagina eHerkenning: verzekerd van veilig inloggen.