Eerste uitkomsten digitaliseringsenquête gedeeld tijdens VIP Innovatie Congres
De grootste behoefte aan betere digitale ondersteuning ligt nog steeds in het primaire proces. Verbetering van ondersteuning voor het verzamelen van klantgegevens, inventariseren van risico’s en analyse en advies hebben bij meeste kantoren prioriteit. Het vinden van de juiste tool en gebrekkige koppeling tussen systemen zijn de grootste uitdaging bij het verbeteren van digitale ondersteuning. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de digitaliseringsenquête van Adfiz en CGA (contactgroep automatisering) die tijdens het VIP Innovatie Congres “Be the Change” zijn gepresenteerd.
Alle deelnemers aan het congres van VVP en CGA ontvingen bij binnenkomst een infographic met de belangrijkste uitkomsten. De komende tijd zullen meer uitkomsten en het volledige rapport gepubliceerd worden. Je kunt de infographic hier downloaden. De uitkomsten werden ook vertaald in vier stellingen, die werden voorgelegd aan een panel bestaande uit Enno Wiertsema, CGA-voorzitter Michael Mackaaij, NVGA-voorzitter Ron Gardenier en algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars.
- Het onafhankelijk advieskanaal komt op achterstand door gebrekkige IT-ondersteuning
- Bewustwording van de adviseur van bestaande digitale mogelijkheden is de verantwoordelijkheid van de IT-leveranciers
- Het ontwikkelen van bruikbare koppelingen kunnen we overlaten aan de markt
- Schaalvoordelen in automatisering vormen een drijfveer voor consolidatie in alle delen van de keten
In het debat werd niet alleen duidelijk hoe belangrijk goede digitale ondersteuning voor adviseurs is, maar ook dat hoewel marktpartijen ieder duidelijk hun eigen verantwoordelijkheid hebben om te vernieuwen, samenwerking tussen de verschillende ketenpartners cruciaal blijft. Het belang van zorgen voor goede koppelingen en naleven van standaarden werd nog maar eens benadrukt. Een conclusie die ook opnieuw duidelijk uit de digitaliseringsenquête naar voren is gekomen.
De andere opvallende behoefte uit het onderzoek om makkelijker de juiste tools te kunnen vinden voor specifieke digitaliseringsvragen kreeg in het tweede deel van de dag een eerste antwoord. Tijdens de meer dan 30 praktijksessies van gaven deelnemende fin-en insurtechbedrijven doorkijk naar de bestaande mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen voor digitaliseringsondersteuning in de (advies)markt. Organisator VVP publiceerde inmiddels een uitgebreid verslag van de dag en een overzicht van de deelnemende fin-en insurtechbedrijven.
De behoeften die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen pakken we samen met CGA op. Houd hierover de ledenberichten in de gaten. Heb je in de tussentijd vragen over digitale ondersteuning, mail ons dan via info@adfiz.nl