Drijfveren, doelen en ambities op maatschappelijk vlak van Alpina Group
“De waarde van ons advies is niet alleen van materiële, financiële aard, maar werkt ook op immaterieel vlak door”, speechte Roger van der Linden tijdens het Lustumevent in juni. In een nieuwe serie gaan we inspirerende voorbeelden delen van initiatieven die leden ontplooien op het gebied van financiële fitheid, verduurzaming, arbeidsmarkt, risicomanagement en noem maar op. In de eerste aflevering: Alpina Group.
Onlangs organiseerde Adfiz-lid Alpina Group het Alpina Group Open, een charity golftoernooi waarmee geld wordt opgehaald voor het Prinses Maxima Centrum. Daarmee bekostigt het ziekenhuis onderzoek naar en de behandeling van kanker bij kinderen. Bas van Twillert, manager duurzaamheid binnen Alpina Group, vertelt over de drijfveren, doelen en ambities op maatschappelijk vlak van het adviesbedrijf.
In het laatste AM-overzicht van de 100 grootste intermediairbedrijven in Nederland (uit 2023) bezet Alpina Group de derde plek. “Dan denk je wellicht dat we een groot corporate bedrijf zijn", legt Bas uit. “En met meer dan 80 vestigingen in Nederland en België en als serviceprovider voor vele duizenden zelfstandige adviseurs klopt dat natuurlijk ook wel enigszins. Maar wat je niet uit het oog mag verliezen is dat Alpina Group is ontstaan uit overnames van en fusies met andere adviesbedrijven. Bedrijven, of beter gezegd de mensen die daar werken, die stevig verankerd zijn in de lokale gemeenschap waarin ze gevestigd zijn. Of die vanuit een andere motivatie of overtuiging nauw betrokken zijn bij een sociaal, cultureel of sportief initiatief lokaal of regionaal. Dat ze nu onder de Alpina Group paraplu opereren doet niets af aan hun betrokkenheid bij zo'n initiatief.”
Het Alpina Group Open is volgens Bas zo'n voorbeeld van maatschappelijke inzet uit persoonlijke betrokkenheid. Het is namelijk ontstaan op initiatief van Bas de Voogd die na de succesvolle kankerbehandeling van zijn dochter een bijdrage wilde leveren aan onderzoek naar het vergroten van de overlevingskansen van kinderen met kanker. “En dat is slechts één voorbeeld van de tientallen initiatieven die wij een warm hart toedragen. Vaak op gebied van cultuur en sport, denk aan zangkoren en toneelverenigingen, een theater, wandelclubs en buurtverenigingen. Het zijn zonder uitzondering initiatieven waar onze collega's – direct of indirect – een hechte relatie mee hebben.”
Volgens Bas is die intrinsieke motivatie belangrijk: “Het leidt tot duurzame samenwerkingen die echt iets teweeg kunnen brengen of in gang kunnen zetten. Het ligt daarmee ook in het verlengde van wat financieel advies voor een consument of bedrijf betekent. Dat is namelijk ook gericht op langetermijndoelen en -relaties.”
Heb of ken jij ook inspirerende verhalen die je wilt delen? Stuur dan een e-mail naar s.wulms@adfiz.nl.