Werknemerspensioen
Wat biedt u uw medewerkers?
Je hebt goede pensioenafspraken gemaakt met een pensioenfonds of verzekeraar en al je werknemers zijn aangesloten. Alles is geregeld. Klaar, zou je denken. Maar let op: als werkgever heb je een aantal verantwoordelijkheden tegenover je werknemers met betrekking tot communicatie over het pensioen.
Ben je al aangesloten bij een pensioenfonds of verzekeraar? En heb je een nieuwe werknemer aangenomen? Dan ben je verplicht om de werknemer binnen een maand na de startdatum een aanbod tot het sluiten van een pensioenovereenkomst te doen. Dit moet altijd schriftelijk.
Besluit je bij een pensioenfonds te gaan en heb je al werknemers in dienst? Dan moet je de werknemers hier eveneens schriftelijk over informeren.
Als werkgever dien je ervoor te zorgen dat de werknemer binnen 3 maanden na het afsluiten van de pensioenregeling geïnformeerd is over een aantal zaken die in de startbrief zijn opgenomen:
Bij iedere wijziging in de pensioenovereenkomst moet je de pensioenuitvoerder informeren. Dit kan gaan over een wijziging bij je werknemer (een kind geboren, getrouwd, etc.). De pensioenuitvoerder zal je werknemer informeren over de wijzigingen in de pensioenovereenkomst.