De zin van een serviceabonnement
Houd jij bij het afsluiten van je verzekering ook rekening met de toekomst? Er zijn verschillende oorzaken denkbaar waardoor de verzekering na verloop van tijd niet langer aansluit bij jouw wensen:
Bij langlopende producten kan het daarom nuttig zijn om regelmatig te kijken of er wijzigingen in je situatie zijn. Een onafhankelijk financieel adviseur kan je hierbij helpen. Hij kent alle verzekeringen en volgt continu bijscholing op de actualiteiten. Daardoor kan hij beoordelen of je bijvoorbeeld je hypotheek of pensioenproduct beter kunt aanpassen. Betalen voor het ontvangen van deze adviezen kan gaan via een factuur, maar ook door het sluiten van een serviceabonnement.
Om zijn werk goed uit te kunnen voeren, moet een adviseur natuurlijk op een juiste en passende wijze worden beloond. Eerder was deze beloning onderdeel van de premie die je voor je verzekering betaalde, maar dit geldt niet meer voor alle verzekeringssoorten. Voor sommige verzekeringssoorten is provisie inmiddels zelfs wettelijk verboden. Daarom bieden veel adviseurs een serviceabonnement aan. Check altijd eerst waar jij al voor hebt betaald en of dit voor jou verstandig is. Hier lees je meer.
Maak altijd duidelijke afspraken met je financieel adviseur over zijn toekomstige dienstverlening. Neem in ieder geval het volgende door:
Stel vast welke dienstverlening je wenst af te nemen en of je voor delen van die toekomstige dienstverlening al hebt betaald via provisie. Je adviseur helpt je graag bij die uitleg. Mocht je er samen niet uitkomen, dan mogen beide partijen de samenwerking beëindigen. Je adviseur heeft een opzegtermijn (gemiddeld twee maanden). Zo heb je allebei de mogelijkheid om de toekomstige samenwerking in vrijheid te bepalen, rekening houdend met de gewijzigde omstandigheden. Dat geeft duidelijkheid en biedt vertrouwen en zekerheid.
Heb je op dit moment meerdere financieel adviseurs? Het is raadzaam om te bekijken of je al je verzekeringen bij één adviseur kunt onderbrengen. Zo hoef je niet meerdere adviseurs te betalen voor de tijd die zij steken in het inventariseren van je wensen, behoeften en persoonlijke gegevens en voor het vertalen van de ontwikkelingen naar jouw persoonlijke situatie. Het kan je dus direct financieel voordeel opleveren om de doorlopende dienstverlening voor al je (complexe) financiële producten bij één adviseur onder te brengen. Je betaalt dan immers minder adviesuren.
Krijg je van je financieel adviseur een aanbod voor een serviceabonnement, maar wil je geen gebruikmaken van deze aanvullende dienstverlening, dan houd je wel het recht op de dienstverlening waarvoor je al via provisie hebt betaald. Stuur als antwoord op het aanbod deze brief aan je adviseur. Hierin staat expliciet benoemd op welke dienstverlening je zonder aanvullende betaling recht hebt. Bovendien kun je je adviseur vragen te bevestigen welke afspraken er zijn gemaakt.
Let op! Als je geen abonnement afneemt, kan dit betekenen dat je adviseur je gedurende de looptijd van het product niet adviseert. Hij is verplicht je te informeren over belangrijke wijzigingen in dat product of in de toepasselijke wet- en regelgeving. Bijvoorbeeld over een nieuw rentevoorstel als de rentevastperiode afloopt of als een verzekeraar de dekking beperkt. Maar hij is niet verplicht je te adviseren welk rentevoorstel bij je past. Hij is ook niet verplicht tijdens de looptijd te bewaken of het product nog past bij je wensen en doelstellingen. Bijvoorbeeld of alle dekkingen nog passend zijn als er kinderen komen? Je loopt daardoor het risico dat de dekking of de verzekerde bedragen niet meer aansluiten bij je huidige situatie.