Werkgevers onderschatten hun kosten voor ziekteverzuim, dit toont onderzoek van Baken Adviesgroep. Bijna driekwart van de ondervraagden schat deze kosten anderhalf keer te laag in. In plaats van gemiddeld 143 euro per dag – het bedrag dat de (361) ondervraagde directeuren, eigenaren, HR- en finance managers denken kwijt te zijn – kost een zieke werknemer gemiddeld 230 euro per dag. Vanwaar dit verschil?
Verzuimkosten zijn vooral direct zichtbaar. Werkgevers betalen ten minste 70 procent van het loon van hun zieke werknemer door, en dat voor een periode van twee jaar. De verzuimkosten per werknemer zijn echter zowel direct als indirect. Direct zijn bijvoorbeeld het uitgekeerde ziekengeld plus het vakantiegeld (8%) en de werkgeverslasten voor WW, WIA en ziektekostenverzekering (20%). Indirect zijn loonkosten zoals toeslagen, dertiende maand en pensioenpremie. Ook indirect zijn de kosten voor vervanging en begeleiding, arbodienst, re-integratie, administratieve verplichtingen, enzovoort. Uiteindelijk zijn deze en andere indirecte kosten bijna gelijk aan de directe kosten, wat de te lage inschatting verklaart.
Wil je meer inzicht in verzuimkosten? De verzuimkostencalculator van TNO kan een goed hulpmiddel zijn: www.verzuimkosten.nl.