Print

Stappenplan: zo start je je eigen bedrijf!

Stappenplan: zo start je je eigen bedrijf!

Heb jij besloten om – misschien na lang wikken en wegen – eindelijk je droom waar te maken en je eigen bedrijf te starten? Misschien wil jij een webshop of tekstbureau beginnen of wellicht heb jij plannen om je eigen restaurant of bed & breakfast te openen. Doorloop dan onderstaand stappenplan zodat je goed voorbereid van start gaat.

Je eigen bedrijf in 9 stappen

Stap 1: Verdiep je in de markt en schrijf een ondernemersplan

Natuurlijk ben je zelf enorm enthousiast over je idee, maar je wilt uiteraard ook klanten trekken. Is er behoefte aan jouw nieuwe product? Wie zijn je concurrenten? Hoe zie jij het financiële plaatje voor je? Denk over dit soort zaken goed na en zet alles eventueel op papier in een ondernemersplan. Natuurlijk neem je hierin ook de naam van je nieuwe bedrijf op. Het schrijven van een ondernemersplan is niet verplicht, maar helpt je wel inzicht te krijgen in je kansen en risico’s. Heb je investeerders nodig? Dan is de kans groot dat zij een ondernemersplan willen zien. Benieuwd hoe je een ondernemersplan schrijft? Dat lees je hier.

Stap 2: Kies een rechtsvorm

Welke rechtsvorm past het best bij jouw nieuwe bedrijf? Start je een eenmanszaak of vof? Dan ben je ook met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden. Maar je kunt ook kiezen voor een nv, vereniging of stichting. Voordat je je gaat inschrijven bij de Kamer van Koophandel is het van belang dat je je hierin verdiept. Hier vind je meer informatie.

Stap 3: Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Zodra jij inzicht hebt in de kansen en risico’s van je bedrijf, een goede naam bedacht hebt en weet welke rechtsvorm geschikt is voor jouw bedrijf kun je je inschrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Start je een eenmanszaak, vof, cv of maatschap, dan kun je dit zelf doen door een afspraak te maken met de KvK. Het opstarten van een bv of stichting gaat via de notaris. De notaris schrijft je bedrijf vervolgens in bij de KvK.

Stap 4: Zet een zakelijke administratie op

Bij een eigen bedrijf hoort een zakelijke administratie. Je administratie is de basis voor je btw-aangifte en omvat de facturen die je uitschrijft en betaalt, je uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van goederen en diensten. Open een zakelijke bankrekening om te voorkomen dat privé en zakelijke kosten door elkaar lopen. Als je administratie op orde is, heb je een goed overzicht over je bedrijf. Wil je weten aan welke eisen je zakelijke administratie moet voldoen? Dat lees je hier.

Stap 5: Vraag eventuele vergunningen aan

Voor een aantal branches gelden speciale regels en eisen. Denk aan de horecabranche of de transportsector. Ook zijn er regels wanneer je wilt verbouwen of uitbreiden of als je reclame op je bedrijfspand wilt voeren. Je hebt in dat geval een omgevingsvergunning nodig. En hoe zit het met de milieueisen en brandveiligheid van jouw bedrijfspand? Ook wanneer je een bedrijf aan huis start moet je aan bepaalde eisen voldoen. Controleer goed of dit ook voor jouw eigen bedrijf geldt.

Stap 6: Maak een website

Tegenwoordig heeft ieder bedrijf een eigen website. Er zijn diverse mogelijkheden om zelf een website te maken (denk aan WordPress), maar je kunt hiervoor ook een bedrijf inschakelen. Uiteraard hangt hier wel een prijskaartje aan, maar een goede website is een visitekaartje voor je bedrijf. De kans is groot dat dit je meer klanten oplevert.

Stap 7: Zorg dat je goed verzekerd bent

Breng de risico’s in kaart van je eigen bedrijf en zorg dat je goed verzekerd bent. Je investeert in je bedrijf en wilt niet dat door een ongeluk of schade de continuïteit van je bedrijf plots in gevaar komt. Er is veel waarvoor je je kunt verzekeren. Sommige verzekeringen zijn noodzakelijk bij de start van je eigen bedrijf, met andere verzekeringen kun je beter wachten tot je inkomen is gestegen. Denk hier goed over na en bespreek de mogelijkheden eventueel met je financieel adviseur.

Stap 8: Ga op zoek naar opdrachtgevers en/of klanten

Natuurlijk moet er ook geld verdiend worden. Daarom moet je acquisitie plegen. Voor wie is jouw product interessant? Hoe trek je bezoekers naar je webshop, restaurant of bed & breakfast? Zorg dat je zowel online als offline goed zichtbaar bent, ga netwerken en praat over je bedrijf. Hoe meer mensen over jouw plannen horen, hoe beter.

Stap 9: Houd geld apart

Levert jouw onderneming geld op? Gefeliciteerd! Natuurlijk ben je blij als er geld in het laatje komt. Ga echter niet gelijk op pad om het volledige bedrag weer uit te geven. Je bent namelijk als ondernemer verplicht om btw-aangifte te doen en je betaalt inkomstenbelasting. Houd dus altijd geld achter de hand. Meer informatie vind je hier bij check 8.

Ben jij overtuigd van je plannen en kan je niet wachten om aan de slag te gaan? Kijk dan snel bij ons thema “Eigen bedrijf starten” waar je alle informatie vind die je nodig hebt.

Succes!

Categoriën: Zakelijk , Tips , Ondernemen
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Met Finfin van Adfiz kun je je oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.

Finfin van Adfiz nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Finfin van Adfiz nieuwsbrief en ontvang iedere 2 weken artikelen en handige tips over financiën!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.
loading