Print

Nederlandse bedrijven scoren goed op cyberveiligheid

Geplaatst op:
Nederlandse bedrijven scoren goed op cyberveiligheid

Het gevaar van cybercriminaliteit dringt bij steeds meer Nederlandse bedrijven door. Dit is zichtbaar aan het aantal maatregelen dat wordt getroffen om een cyberaanval te voorkomen. Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat 86% van de Nederlandse bedrijven in 2016 stappen heeft gezet om de ICT-beveiliging te vergroten. Bedrijven uit het mkb nemen minder vaak veiligheidsmaatregelen dan grote bedrijven, zoals encryptie bij het versturen en opslaan van data. Hierdoor lopen mkb-bedrijven en consumenten risico’s, die vermeden kunnen worden. Hoe goed is jouw bedrijf beveiligd?

Nederlanders zijn vaker slachtoffer van een cyberdelict dan van andere delicten. Met name door de grote toename van het digitale verkeer en het gebruik van ‘Internet-of-things’-apparaten blijft het gevaar van cybercriminaliteit de komende jaren aanwezig. Sla een krant open of zet het journaal aan en je kunt er bijna niet omheen: iedere dag vinden er cyberaanvallen plaats. Dat deze vorm van digitale criminaliteit tot veel schade leidt is geen nieuws. Niet voor niets wordt er in het regeerakkoord 95 miljoen extra uitgetrokken om de cyberveiligheid te kunnen vergroten.

De kosten voor bedrijven

In de Risicorapportage Cyberveiligheid Economie 2018 van het Centraal Planbureau staat dat 11% van de Nederlandse bedrijven in 2016 kosten moest maken in verband met een hack. Denk hierbij aan gemiste omzet, maar ook aan het verlies van klanten en de kosten voor het nemen van maatregelen om een volgende hack te voorkomen. Al met al kunnen deze kosten enorm oplopen. Daarom investeren steeds meer bedrijven – en dat met name bedrijven met minimaal 10 werknemers – flink in cyberveiligheid. Cyberbeveiliging is een miljardenbusiness geworden.

Nederland loopt voorop

Internationaal gezien loopt Nederland voorop als het gaat om cyberveiligheid. Vooral grote bedrijven schakelen ICT‘ers in om de cyberveiligheid te vergroten. Onder andere sterke wachtwoorden, een vpn (Virtual Private Network) verbinding bij thuiswerken en extra authenticatie moeten ervoor zorgen dat bedrijven voldoende gewapend zijn.

MKB-bedrijven hebben een beveiligingsachterstand op grote bedrijven. Het lijkt nog niet te laat om die achterstand in te lopen. In de Cybersecuritymonitor 2018 van het CBS staat dat kleine bedrijven (tot 10 fte) vier keer minder vaak met een ICT-incident te maken kregen dan grote bedrijven (boven 250fte).

Niet alleen de maatregelen van bedrijven groeien, ook internetcriminelen staan niet stil en gaan steeds geraffineerder te werk. Denk maar aan de professioneel-ogende phishing mailtjes, sluwe telefoontjes, Whatsapp-fraude en de grote hoeveelheid DDos-aanvallen waar bedrijven mee te kampen krijgen. Bekijk deze infographic van het CPB eens waarin de cijfers duidelijk staan weergegeven. 

Wat doe jij om je bedrijf te beschermen?

Met name grote bedrijven (500+ werknemers) doen er alles aan om een cyberaanval te voorkomen. Bedrijven uit het mkb nemen minder vaak veiligheidsmaatregelen en hebben een beveiligingsachterstand. Hierdoor lopen zij risico’s die vermeden kunnen worden. Er zijn diverse maatregelen die jij zelf kunt treffen om te voorkomen dat jouw bedrijf slachtoffer wordt. Relatief eenvoudige maatregelen die veel problemen kunnen voorkomen. Denk hierbij aan goede antivirus software, sterke wachtwoorden en het goed informeren van je werknemers. Weten wat je nog meer kunt doen? Je leest het hier.

Meer weten?

Wil je meer weten over cybercrime: de verschillende vormen die er zijn, de acties die jij kunt ondernemen om een cyberaanval te voorkomen en de mogelijkheden tot het verzekeren van de schade als gevolg van een cyberdelict? Lees er alles over in ons Cybercrime-thema.

Categoriën: Zakelijk , Schade , Tips

Geef je reactie!

Wat je invoert bij "naam" wordt boven je reactie getoond.

Info: Als je al een account hebt, log dan in via de volgende link:  Inloggen op Finfin van Adfiz
Dit veld hoeft u niet in te vullen
Visitor  Visitor
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Met Finfin van Adfiz kun je je oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.

Finfin van Adfiz nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Finfin van Adfiz nieuwsbrief en ontvang iedere 2 weken artikelen en handige tips over financiën!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.
loading
0
Hoi!
Wat vind je van deze pagina?