Print

Na zwarte jaren helpt huizenmarkt intermediair er bovenop

Geplaatst op:
Na zwarte jaren helpt huizenmarkt intermediair er bovenop

Na omzetdalingen en sluiting van kantoren lijkt de bodem bereikt. Maar zo comfortabel als vroeger wordt het niet meer, stelt Enno Wiertsema van Adfiz, belangenvereniging voor financieel adviseurs.

Een vijfde minder intermediairs, forse omzetdalingen bij de meeste adviseurs en een gemiddelde tariefdaling van 15%. De economische crisis en het provisieverbod hakten er de laatste jaren flink in.
Maar adviseurs komen er bovenop, vooral door de sterk herstellende huizenmarkt. In het tweede kwartaal wisselden een derde meer huizen van eigenaar dan vorig jaar. Vrijwel al die huiseigenaren laten zich adviseren over hypotheek en verzekeringen.
Volgens adviseursvoorman Wiertsema is achterover leunen er echter niet bij. „Een rustig vaarwater komt er niet, want de financiële wereld blijft veranderen en klanten worden wendbaarder. Maar betere tijden komen eraan en adviseurs kunnen de komende jaren nog steeds een goede boterham verdienen.”
Een van de redenen waarom het niet allemaal vanzelf gaat, is een natuurlijk wantrouwen van consumenten richting adviseurs. Dat komt volgens Wiertsema onder meer door de negatieve teneur in de media en uitspraken van mensen als Antoinette Hertsenberg, die de adviseurs als schurken afschilderen. Onterecht, vindt Wiertsema, zeker in het provisieloze tijdperk.
„Voor het provisieverbod was er de perverse prikkel om veel dure producten te verkopen omdat adviseurs betaald werden door aanbieders. Nu niet meer, dus staan adviseurs echt naast de consument.”

Dat provisieverbod – advieskosten mogen bij complexe producten niet meer in de productprijs verwerkt worden - heeft goed gedaan voor het financieel advies, zegt Wiertsema. Al ziet hij ook de keerzijde. Omdat advies nu direct betaald moet worden, kiezen consumenten gauw voor besparing door te doe-het-zelven. ”
Er zijn nog steeds wel adviseurs die klagen over het provisieverbod, maar zij gaan onvoldoende met hun tijd mee, vindt Wiertsema. Zij zullen snel van de markt verdwijnen. „Ik denk dan vooral aan de kleine intermediair die over bijna alle producten adviseert en zich totaal niet specialiseert. Dat is niet meer houdbaar en consumenten moeten dat ook niet willen. De chirurg deed vroeger ook alles, maar specialiseert zich nu. Ik zie voor me dat gespecialiseerde adviseurs onder een dak samenwerken.”
Wiertsema vindt het goed dat consumenten nu apart afrekenen voor advises, maar zou graag zien dat de overheid meer toont het belangrijk te vinden dat advies betaalbaar blijft. „Bijvoorbeeld door de consument te laten kiezen om de betaling langer uit te smeren. Vast niet elke adviseur wil langer wachten op inkomsten, maar het zou mooi zijn als hij dit aan kan bieden.” Nu moet advies binnen 24 maanden betaald worden.

De Adfiz-directeur vraagt ook eerlijkere regels voor aftrekbaarheid van advies. Nu zijn kosten aftrekbaar bij hypotheken en pensioenen maar niet bij financial planning. „En ik blijf het raar vinden dat advies alleen aftrekbaar is bij aankoop van een product. Soms leidt advies niet tot een aankoop. Dat kosten dan niet aftrekbaar zijn, maakt het bijna dubbel zo duur.

Geef je reactie!

Wat je invoert bij "naam" wordt boven je reactie getoond.

Info: Als je al een account hebt, log dan in via de volgende link:  Inloggen op Finfin van Adfiz
Dit veld hoeft u niet in te vullen
Visitor  Visitor
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Met Finfin van Adfiz kun je je oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.

Finfin van Adfiz nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Finfin van Adfiz nieuwsbrief en ontvang iedere 2 weken artikelen en handige tips over financiën!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.
loading
0
Hoi!
Wat vind je van deze pagina?