Bijna alle Nederlanders die een hypotheek sluiten, laten zich adviseren. Dat blijkt uit de AFM Consumentenmonitor. Dat advies is nooit gratis, maar kan wel veel opleveren. Een goed advies kost geld. Kosten én kwaliteit zijn belangrijk bij de keuze van het juiste advies.
In het onderzoek noemen consumenten kwaliteit en persoonlijke klik als belangrijkste redenen om te kiezen voor de hypotheekadviseur waarbij ze hun hypotheek hebben afgesloten. Een op de zes noemt aanbevelingen van vrienden of de nabijheid van de adviseur ook als reden voor de daadwerkelijke keuze. Wanneer hypotheeksluiters in de toekomst (opnieuw) een hypotheekadviseur zouden moeten kiezen, dan blijkt dat ze advieskosten als reden twee keer zo vaak noemen. Ook kwaliteit vinden ze dan nog belangrijker.
Achteraf leggen de onderzochte consumenten andere prioriteiten bij de keuze van een adviseur. Dichtbij of tips van vrienden blijken minder belangrijk en vooral kostenbewustzijn stijgt door ervaring met hypotheekadvies. Staar je niet alleen blind op een lage rente of lage kosten: oriënteren op prijs én kwaliteit loont!
Op Finfin van Adfiz ontdek je waarop je moet letten bij de keuze voor een adviseur en advies. Lees verder >>