7 tips voor goede afspraken met je financieel adviseur

Wat je moet weten voor je een adviesdienst afneemt

 Print

Deze tips helpen je om goede afspraken te maken over de dienstverlening die je ontvangt van je financieel adviseur en de betaling daarvoor.

Heb je producten zoals een hypotheek of levensverzekering waarover je provisie hebt betaald? Dan heb je recht op bepaalde diensten. Via de afsluitprovisie heb je in ieder geval betaald voor:

  • advies en alle werkzaamheden voor het afsluiten van het product (maar niet voor vervolgadvies of aanpassing van het product)
  • de dienstverlening die volgt uit de Wft-zorgplicht:
    • ontvangen essentiële wijzigingen in de productinformatie
    • ontvangen relevante informatie over nieuwe wet- en regelgeving
    • antwoord krijgen op vragen over het oorspronkelijke advies
    • gewijzigde klantgegevens worden doorgegeven aan aanbieder
    • melding van overlijden, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid wordt gedaan bij aanbieder (wanneer van deze producten een dekking is afgesloten)

Er verandert veel in je leven tijdens de looptijd van je financiële producten. Je koopt een huis, gaat samenwonen, krijgt een nieuwe baan, er komen kinderen, je gaat met pensioen. Al deze gebeurtenissen kunnen ertoe leiden dat de door jou afgesloten financiële producten niet langer passen bij wat je nodig hebt en wenst. Daarnaast verandert (fiscale) wetgeving regelmatig en komen er voortdurend nieuwe producten op de markt. Bij langlopende producten kan het nuttig zijn om regelmatig met je adviseur te kijken of er wijzigingen in je situatie zijn. De adviseur kan dan beoordelen of je je hypotheek of pensioenproduct beter kunt aanpassen.

Betalen voor het ontvangen van deze adviezen kan gaan via een factuur, maar ook door het sluiten van een serviceabonnement. Via een serviceabonnement maak je afspraken met je adviseur over het ontvangen van adviezen en andere diensten. Dit kan je veel financieel voordeel opleveren. Vraag na welke diensten je wel en niet ontvangt en tegen welke prijs. De adviseur moet dit duidelijk uitleggen. Vraag goed door om misverstanden in de toekomst te voorkomen.

Je wilt goed weten wat je krijgt voor je geld. Zijn de kosten voor aanvullende diensten redelijk? Levert het financieel voordeel op om die diensten via een serviceabonnement af te nemen? Vraag je adviseur hoeveel (advies-)uren de aangeboden diensten (gemiddeld) inhouden. Een adviseur moet dat in grote lijn kunnen aangeven. Je kunt dan uitrekenen wat die diensten je kosten wanneer je geen abonnement zou nemen.

Heb je op dit moment meerdere financieel adviseurs? Al deze adviseurs moeten je wensen, behoeften en persoonlijke gegevens inventariseren. En als je zeker wilt weten dat je producten passend blijven, moeten al deze adviseurs je persoonlijke omstandigheden volgen en andere ontwikkelingen naar jouw situatie vertalen. Je betaalt al deze adviseurs rechtstreeks voor deze dienstverlening.

Het kan je dus direct financieel voordeel opleveren om de doorlopende dienstverlening voor al je (complexe) financiële producten bij één adviseur onder te brengen. Je betaalt dan immers minder adviesuren.

Uiteraard behoud je de vrijheid in de keuze om je financiële producten bij verschillende aanbieders aan te schaffen. Onafhankelijk adviseurs kunnen namelijk producten van veel verschillende aanbieders voor je inkopen.

Je bent niet verplicht om een aanvullende dienstverlening bij je financieel adviseur af te nemen. Misschien heb je al genoeg aan de dienstverlening waarvoor je via de provisie hebt betaald (zie tip 1). Het kan wel zijn dat je adviseur jou in dat geval aangeeft dat hij je dan niet de kwaliteit van dienstverlening kan bieden die hij wenst en daarom de klantrelatie wil opzeggen. Dat mag hij. Maar zolang je geen andere adviseur hebt, blijft hij wel verplicht om jou de wettelijke zorg te leveren.

Een afstandsverklaring houdt in dat je afstand doet van iets waar je recht op hebt. Op je wettelijke zorgplicht bijvoorbeeld. Mocht een adviseur je vragen om een verklaring te tekenen waarin je hiervan afstand doet, teken deze dan niet. Je hebt wettelijk recht op de informatie over het product dat je hebt gekocht. Deze informatie moet je adviseur aan jou leveren (zie tip 1).

Ook wanneer er bij het afsluiten van een product provisie is betaald voor andere afspraken over de doorlopende dienstverlening, dan moet hij deze nakomen. Vaak zijn deze afspraken niet gemaakt, maar het is goed om dit nog even na te gaan.

Wanneer je na het afsluiten van een product niet kiest voor een aanvullende dienstverlening, dan hoeft je adviseur je niet te adviseren over belangrijke wijzigingen in dat product en de gevolgen daarvan voor je persoonlijke situatie. Hij is ook niet verplicht om tijdens de looptijd te bewaken of het product nog past bij jouw wensen en doelstellingen. Daardoor loop je het risico dat bijvoorbeeld de dekking of de verzekerde bedragen niet meer aansluiten bij je huidige situatie. De adviseur zal je in dat geval duidelijk willen laten weten dat je hem daar niet op kunt aanspreken. Je doet hiermee echter geen afstand van (wettelijke) diensten waar je recht op hebt.

Stel je vraag

Heb je vragen of wil je advies? Stel dan hieronder eenvoudig en anoniem je vraag aan de beste financieel adviseurs van Nederland.

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.

Serviceabonnement

Bekijk alle onderwerpen

Financieel adviseurs kennen hun klant

“Adviezen moeten 100% solide en betrouwbaar zijn”

Lees meer

Deel deze
pagina

11
Hoi!
Wat vind je van deze pagina?