Financieel advies: weet waarvoor je betaalt
Zorg voor een financieel voordeel
Tot 1 januari 2013 betaalde je een provisie over ieder financieel product dat je via je financieel adviseur afsloot. Hiermee betaalde je hem voor het advies dat hij je gaf, voor de werkzaamheden die hij voor jou deed bij het aanschaffen van het financiële product en voor de tijd die hij moest besteden aan de wettelijke zorgplicht die hij naar jou heeft. Deze provisie zat verwerkt in de prijs van het financiële product. Sinds 1 januari 2013 mag deze onzichtbare beloning bij sommige producten niet meer worden gevoerd, maar moet je als klant je financiële adviseur apart betalen voor zijn dienstverlening. Daarmee is het provisieverbod ingegaan.
Het provisieverbod geldt voor de volgende producten:
Dit betekent dat jouw financieel adviseur geen provisie meer ontvangt over deze producten wanneer jij deze via hem afsluit. Uiteraard moet hij nog wel worden betaald voor de diensten die hij aan jou levert. Deze kosten brengt hij nu rechtstreeks bij jou in rekening.
Het provisieverbod geldt niet voor schadeverzekeringen en consumptief krediet. Ook geldt het niet voor lopende producten met een contract dat je voor 1 januari 2013 hebt afgesloten. Voor deze contracten verandert er niets en hoef je niet opnieuw te betalen. Voor (een deel van) deze diensten heb je namelijk al via provisie betaald.
Heb je een financieel levensproduct waarover je provisie hebt betaald? In de provisie zitten de kosten voor het ontvangen van advies en de werkzaamheden voor de aanschaf van het product. Ook heb je via de provisie betaald voor de zogenaamde wettelijke zorgplicht, wat betekent dat je financieel adviseur verplicht is om jou van informatie te voorzien over het gesloten product.
In de provisie die je hebt betaald zitten niet de kosten voor advies over mogelijke productaanpassingen. Tot 1 januari 2013 leidde een productaanpassing tot een nieuwe provisiebetaling, nu moet je over het ontvangen van dit advies afspraken maken met je adviseur. Je betaalt je adviseur in deze gevallen rechtstreeks voor het advies, bijvoorbeeld via een adviesfactuur. Ook kan het zijn dat hij gebruik maakt van een apart af te sluiten serviceabonnement.
Er zijn verschillende oorzaken denkbaar waardoor de verzekering na verloop van tijd niet langer aansluit bij jouw wensen:
1. Wijzigingen in je situatie: zoals gezinsuitbreiding, een verbouwing, kind op kamers.
2. Wijzigingen in de wetgeving: wat zijn bijvoorbeeld de gevolgen van de aangepaste pensioenleeftijd?
3. Wijzigingen in premies en polisvoorwaarden: zijn er inmiddels betere dekkingen verkrijgbaar, besluit je verzekeraar een specifieke schade uit te sluiten van de dekking?
Een onafhankelijk adviseur kent alle verzekeringen en volgt continu bijscholing op de actualiteiten. Hij kent ook de markt en weet wat er verandert. Daarnaast heeft hij ervaring in het behandelen van vele schades. Een financieel adviseur kan je via het afsluiten van een serviceabonnement dan ook helpen om ervoor te zorgen dat jouw verzekeringspakket blijft aansluiten bij jouw persoonlijke situatie.
Lees meer over de service die je ontvangt bij een serviceabonnement