Belastingaangifte doen

Leuker en makkelijker kunnen we het wel maken

Help! Ik moet belastingaangifte doen

Belastingaangifte doen 6 stappen

Belastingaangifte in 5 stappen

 Print

Het is weer tijd voor de belastingaangifte die dit jaar moet worden gedaan tussen 1 maart en 1 mei. Houd het overzichtelijk met deze 5 stappen.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je op tijd - en voordat je achter de computer kruipt - alle informatie bijeen hebt:

Dit houdt in ieder geval in:

  • Je Burgerservicenummer
  • Je DigiD-inlogcode
  • Het bankrekeningnummer waarop teruggaaf mag worden gestort
  • Jaaropgave(s) van bedrijf/bedrijven waar je vorig jaar hebt gewerkt
  • Jaaropgave van het UWV (mocht je een uitkering hebben ontvangen)
  • Overzicht van ontvangen toeslagen

Denk ook aan overige zaken, namelijk:

  • Overzicht van gemaakte studiekosten
  • Overzicht van donaties/giften die je hebt gedaan
  • Overzicht van gemaakte ziektekosten buiten je zorgverzekering.
  • Overzicht lijfrentepremies/ laatste pensioenoverzicht
  • Bank- en beleggingsrekening saldi per 1 januari 2023
  • Overzicht schulden per 1 januari 2023
  • Overzicht betaalde en/of ontvangen alimentatie

In bezit van een koophuis? Dan heb je ook de volgende stukken nodig:

  • Jaaroverzicht hypotheekverstrekker
  • WOZ waarde woning
  • Als je in 2023 een huis hebt gekocht: de notarisrekening, de kosten van je adviseur, en gemaakte taxatiekosten. Lees hier welke kosten je nog meer af kunt trekken.

Als je goed bent voorbereid kun je starten met de belastingaangifte. Dit kan in de aangifte-app of online op MijnBelastingdienst

Dubbelcheck:

Omdat de Belastingdienst van diverse instanties - zoals werkgevers, gemeenten en banken - in januari en februari al gegevens heeft gekregen, zal een groot deel van je aangifte al zijn ingevuld. Controleer deze gegevens goed, zodat je zeker weet dat de Belastingdienst de juiste gegevens heeft doorgevoerd.

Dubbelcheck:

Er zijn best wat kosten die je mag aftrekken en waarover je dus geen belasting hoeft te betalen of waarover je zelfs belasting terug krijgt. Op de website van de Belastingdienst vind je welke soorten kosten je kunt aftrekken. Doorloop dit lijstje nauwkeurig, zodat je zeker weet dat je niet teveel betaalt!

Dubbelcheck:

Er zijn best wat heffingskortingen te verkrijgen. Dit zijn kortingen op de inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen. Bijvoorbeeld de heffingskorting voor groene beleggingen. Hier vind je alle soorten heffingskortingen.

Handig om te weten:

Als je een fiscaal partner hebt (lees hier wanneer je die hebt) mag je ook samen belastingaangifte doen. Dit kun je aangeven in de stappen die je tijdens je aangifte doorloopt.

Klopt alles? Je belastingformulier kun je ondertekenen met je DigiD-code (ofwel: je digitale handtekening). Als je jouw gegevens kwijt bent kun je die opnieuw aanvragen op deze website. Bewaar je ingezonden formulier overigens goed op je computer. Heb je een foutje gemaakt? Of ben je iets vergeten in te vullen? Je kunt dit later eenvoudig aanpassen in het formulier.

Je kunt foutjes na de aangifte nog corrigeren, voor bepaalde fouten geldt wel dat dit binnen zes weken moet. Op de website van de Belastingdienst vind je wat je dan het beste kunt doen.

Nadat je aangifte hebt gedaan ontvang je een aanslag, het streven van de Belastingdienst is om die binnen drie maanden te versturen. Hierop staat het bedrag dat je naar verwachting zult ontvangen of moet gaan betalen. 

Hulp nodig bij, of vragen over jouw belastingaangifte?

Op Finfin van Adfiz stel je eenvoudig en anoniem je vraag aan de beste financieel adviseurs van Nederland. Je krijgt snel antwoord!

Dit veld hoeft u niet in te vullen
loading
Je persoonlijke gegevens worden veilig opgeslagen en alleen gebruikt volgens ons privacy statement.

Belastingaangifte

De 5 meest

gemaakte fouten

  • Verkeerde gegevens
  • Te laat
  • Aftrekpost vergeten
  • Pensioen in verkeerde rubriek
  • Verkeerde WOZ-waarde

Eerste Hulp bij

Belastingaangifte

De meest gestelde vragen op een rij!

Deel deze
pagina